بومی سازی و نقش شمستا در پیشبرد اهداف کشور

خودباوری راهکار بومی سازی در کشور 

اکنون که کشور اسلامی ما در شرایط تحریم از سوی استکبار جهانی به سر می برد شاید یکی از مهمترین اقدامات برای در هم شکستن تاثیرات مخرب این تحریم، بومی سازی نیازهای کشور به ویژه در صنعت می باشد. همانطور که رهبری به درستی با درک شرایط کشور در سال 1398، شعار سال را رونق تولید نامگذاری کردند و در سال 1399 ، شعار جهش تولید را برای این سال انتخاب نمودند تا نشان دهند که تنها راه برونرفت از شرایط کشور و تروریست اقتصادی دولت آمریکا، تکیه بر روی توانایی و باور نیروهای جوان و مستعد کشور می باشد. لذا به این منظور سعی داریم در این مقاله توضیحاتی در خصوص بومی ­سازی و شرایط آن بپردازیم.

بومی­ سازی در فرهنگ لغت به معنی فراهم آوردن امکان استفاده از یک ابزار، راهکار، صنعت یا دانش در محلی که در آن تولید نشده است یا هدف تولید کننده، استفاده در محل مورد نظر استفاده کننده نبوده است. از طرفی با توجه به اینکه اکنون تحریمهای شدیدی به واسطه سلطه آمریکا  بر جهان، بر کشور ما حاکم است امکان مراودات اقتصادی و صنعتی ممکن نبوده و یا بسیار سخت می باشد. لذا لازم است به منظور برون رفت از این شرایط جهت پیشرفتهای صنعتی گامهای اساسی برداشته شود. از جمله این سیاستها به جریان انداختن چرخ صنعت کشور می باشد تا با رونق آن زندگی مردم شرایط بهتری داشته باشد. این در حالی است که صنایع کشور با توجه به وابستگی شدید به نفت از سالها قبل وام دار و نیازمند کشورهای صنعتی بوده و است. لذا اتکا به باورهای خودی و نیز توان، هوش، پشتکار و مدیریت نیروهای داخل کشور و از جمله جوانان می توان تاثیر این مشکلات را برطرف یا حداقل کاهش داد. بر این اساس رهبر انقلاب با توجه به شناخت عمیق این مشکل در سخنرانیهای متعدد راهکارهایی را برای مقابله با آن ارائه نموده اند. که به مواردی از آن اشاره می شود:

با توجه به استراتژی دشمن در جهت القا روحیه ناباوری ملی از سال ‌ها قبل از انقلاب  و ایجاد ذهنیت منفی در افکار عمومی برای تخریب خودباوری ملی،‌ توجه به عزم ملی، توان داخلی و عدم نگاه به دست بیگانگان تنها راه پیشرفت و توسعه کشور در شرایط فعلی قلمداد می‌گردد. موضوعی که رهبر فرزانه انقلاب در مورد آن می‌فرمایند: « با تکیه بر توانایی ‌ها و استعدادهای درونی خود بسیاری ازگره ‌ها را باز کنیم ». (دیدار از نمایشگاه هوافضا21/2/93)

 در واقع در شرایط فعلی تاکید معظم له بر توان داخلی و نگاه به استعداد خودی از راه‌های دستیابی به موفقیت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و... است که  نیازمند توجه به داشته هاي ملي و سامان دادن به همه توانمندي‌ها است. لذا ایشان در این باره می‌فرمایند: " حل مشکلات اقتصادی مردم در شرایط فعلی از راه برنامه‌ریزی صحیح برای فعال کردن ظرفیت‌های بی شمار داخلی و تکیه بر استعداد‌های جوان کشور امکان پذیر است”. (دیدار مردم ایلام23/2/93)

 چرا که خودباوري ملي در هرجامعه‌ای عاملي براي به كار افتادن موثر همه اجزاي تشكيل دهنده و لازمه رشد و توسعه و دستيابي به پيشرفتهاي وسيع درابعاد مختلف است. لذا بنا به تعبیر معظم له: « اگر ملّت ایران بخواهد جایگاه شایسته‌ی خود را پیدا بکند.... راه آن این است که از دانش، از هوش، از قدرت تحرّک بالا، از قدرت ابتکار و از عزم راسخ در همه‌ی بخش‌ها استفاده کنیم و بهره بگیریم.» (بیانات در دیدار کارگران در گروه صنعتى مپنا 10/2/93) 

با توجه به سیاست کشور در بومی سازی قطعات در صنعت، وزارتخانه های صنعت و معدن و تجارت و وزرات اقتصاد به عنوان وزارتخانه های اصلی کشور درکنار سایر ارگانها و سازمانها تمام تلاش خود را در جهت کاهش واردات با ساخت نیازهای داخلی بکار بسته که در گزارشات متعدد به آن اشاره شده است.

سامانه جامع صنعتی شمستا (شتابدهنده مجازی ساخت، تحقیق و آموزش) نیز به عنوان یکی از جامع ترین پلفترم های موجود در صنعت یکی از رسالتهای خود را همگام با سایر بخشهای صنعتی کشور به بحث بومی سازی اختصاص داده است. طراحهان و برنامه ریزان سامانه شمستا که از متخصصان و اساتید مجرب دانشگاه و صنعت می باشند تلاش کرده اند تا با طرح یک نمایشگاه مجازی نقشی کلیدی در بومی سازی قطعات و مواد در صنعت کشور ایجاد کنند. نمایشگاه مجازی بومی سازی قطعات به صاحبان صنایع این امکان را می دهد تا قطعات مورد نیاز خود را که خارج وارد می کنند با نمایش در این نمایشگاه امکان ساخت آن در کشور را بررسی کنند تا متخصصان و صنعتگران داخلی با بازدید از این نمایشگاه و قطعات به نمایش آمده در این پلتفرم صنعتی، پتانسیل و توانایی خود در ساخت آن را با متقاضیان اعلام نمایند. این نمایشگاه محلی است که امکان نمایش تصاویر قطعات و نیز مشخصات فنی آنها و فرد مسئول در شرکت متقاضی را برای بازدید کننده فراهم می کند. از طرفی بازدید کننده می تواند بدون هیچ هزینه ای وارد این نمایشگاه مجازی شده و به بازدید و بررسی تقاضاها بپردازد.

ازجمله مزیتهای نمایشگاه صنعتی نیازهای بومی سازی شمستا، می توان به کاهش هزینه های نمایشگاهی، دکوراسیون، نیروی انسانی، سفرها و غیره اشاره کرد و این در حالی است که امکان نمایش طولانی مدت این نیازمندیها در این سامانه وجود دارد. متخصصان بازدید کننده، با قرار گرفتن در محیطی دیجیتال و زیبا با امکان جستجو در صنایع و تخصصهای مختلف می تواند بدون صرف هیچ هزینه ای درزمان بسیار کوتاه از میان قطعات و موارد زیاد به نمایش در آمده در آن قطعه یا قطعات مورد توجه خود که امکان ساخت آن را دارد یافته و به طور مستقیم با مسئول آن در کارخانه یا شرکت متقاضی ارتباط برقرار کند. امید است که این سامانه بتواند در بحث بومی سازی در کشور با مشارکت صاحبان صنایع، صنعتگران و متخصصان نقش مفید و ارزنده ای ایفا کند ان شا الله