بومی سازی در صنعت با متخصصان جوان

بومی سازی

امروزه بسیاری گلایه از بیکاری و عدم اشتغال جوانان می کنند. بسیاری به آمار مراکز کشور با دید شک و تردید نگاه می کنند. از طرفی شما در سایتها و روزنامه ها آگهی های جذب نیرو را می بینید در حالیکه همان سایتها و روزنا مه ها اخباری از امار زیاد تعداد فارغ التحصیلان بیکار را ارائه می کنند. اما واقعیت چیست؟ در اینجا این پرسش به ذهن خطور می کند که چرا بیکاری قشر تحصیلکرده روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. در این میان عوامل مختلفی می تواند تاثیر گذار باشد ازجمله:

  • عدم تناسب مطالب آموزش داده شده در دانشگاهها با نیاز جامعه و محیط کار
  • نبود یا کافی نبودن دوره های کارورزی و کارآموزی در دانشگاهها
  • عدم درک درست افراد تحصیلکرده از واقعیات محیط کار
  • وضعیت اقتصادی جامعه و عدم ثبات بازار
  • مدرک گرایی و نداشتن سواد کاری
  • اتکا به والدین و سربار بودن به خانواده ها
  • راحت­ طلبی قشر جوان و عدم تمایل به کار در شرایط غیر اداری یا به اصلاحی تمایل به پشت میز نشینی

مواردی که در بالا ذکر شد از جمله دلایلی می باشد که باعث شده بسیاری از جوانان به ویژه قشر تحصیل کرده بیکار باشد و از طرفی کارفرمایان نتوانند نیروی کار خود را به راحتی پیدا کنند و برخی از نیروهای کار ماهر با مبالغ بالا خود را به کارفرمایان تحمیل نمایند.

مشکل کار و کاریابی

امروزه اگر به سایتهای  کاریابی سر بزنیم اگهی های استخدام زیادی را می بینیم که برای چندمین بار تجدید شده است و وقتی از متقاضیان سوال می شود با عبارات یکسانی از سوی همه آنها روبرو می شویم و آن اینکه تماس می گیرند و فرم نیز پر می کنند اما در مصاحبه مشخص می شود که هیچ توانایی ندارند. سوال متقاضیان مبلغ حقوق هست اما دریغ از سوال از نوع کار و یا توانایی که لازم است داشته باشند. بسیاری فقط کار اداری و یا مالی را می خواهند و حاضر نیستند در محیط کار کارخانه یا کارگاه کار کنند. حتی در مواردی متاسفانه بازاریابی و فروش را قبول نمی کنند در حالیکه قلب تپنده یک محیط کار همین بخش است.  متاسفانه در چند سال اخیر با توجه به شرایط علمی کشور در سطح آموزش عالی و افزایش نامناسب رشته های دانشگاهی و خالی ماندن صندلی های دانشگاهها، باعث رشد مدرک گرایی در سطح جامعه شده است. به طوری که افرادی که می بایست جذب رشته های کار و دانش می شدند اکنون به رشته های مختلف دانشگاهی وارد شده از یک طرف سطح علمی دانشگاه پایین آمده از طرفی نیروی فنی و کار و دانشی در سطح جامعه کمبود یافته است و این درد بزرگی است که اکنون و به طور قطع در آینده نزدیک خود را نشان خواهد داد بطوریکه سطح توقع نیروی کار و کارگری بسیار بالا رفته و دستمزدهای آنها از افراد تحصیل کرده در جامعه بسیار بیشتر گردد. و از طرفی ما در بین نیروی کار نتوانیم افراد خلاق و توانا پیدا کنیم با به عبارتی با فقر شدید آنها روبرو باشیم. که اگر با این رویه ادامه یابد در آینده نزدیک علاوه بر از بین رفتن علم و جایگاه عالم، به لحاظ انجام امورات فنی و تخصصی کارها و فعالیتهای مختلف از جمله کارهای ساختمانی و تاسیساتی نیز با مشکل روبرو خواهیم شد.

تجربه ای شیرین و تلخ

یک مدت پیش که برای معرفی سامانه به شهرک تراشکارها رفته بودم صدای بسیار ترسناک و بلندی از یکی از کارگاهها توجه مرا به خود جلب کرد. با دنبال کردن صدا، کارگاه های ریخته گری با کوره ذوب دوار را در جلو خود دیدم که آنچه حس می کردی، حرارت بسیار بالای محیط، صدای غرش مانند و بسیار ترسناک که در کنار آن دو جوان مشغول فعالیت بودند. انتهای فضای کارگاه بخشی مجزا بود که پر شده بود از ماسه های نرم که سطح صافی را تشکلیل می داد که شیارهایی در آنها ایجاد شده بود. کوره ای استوانه ای که بصورت خوابید در حال چرخش بود و شعله های آتش از آن به بیرون زبانه می کشید. از آنها اجازه گرفتم و در محیط کارگاه ماندم و شروع به گرفتن عکس و فیلم کردم. در حالی که مشغول به گرفتن عکس بودم و آنها مشغول کار آنچه ذهن مرا به خود مشغول کرده بود این بود که این دو جوان چگونه در این فضا مشغول به کار هستند در حالیکه بسیاری از جوانان منتظر پیدا کردن کاری در محیط اداری هستند و در حالی ادعا عدم شغل و بیکاری می زنند که جامعه صنعت ما بسیار به افراد متخصص و متعهد نیاز دارد. بالاخره پس از گذشت حدود یک ساعت از ریختن مواد مذاب در داخل محلهایی که در ماسه ها ایجاد کرده بودند شروع به صحبت با این دو عزیز کردم. بسیار جالب بود برایم زمانی که شنیدم یکی از این عزیزان کارشناسی حسابداری دارد و مشغول به این کار سخت در این کارگاه هست و یاد این مثل قدمی افتادم که "کار عار نیست" و سپس به معرفی سامانه شمستا برای ایشان پرداختم. سامانه شمستا از افتخارات خود می داند که بتواند متخصصان را به جامعه صنعتی کشور معرفی کند.  لذا ضمن درخواست از این جوان پر تلاش برای ثبت اطلاعات خود در سامانه شمستا از او در مورد دیدگاهش در مورد این حرفه پرسیدم و بسیار خوشحال شدم که ما اطلاعات ایشان در بخش متخصصان و محققان جامعه داشته باشیم. متخصصان در سامانه شمستا در حقیقت افرادی هستند که تخصص آنها برای کشور و صنعت آن مهم و تاثیر گذار می باشد. این افراد می توانند افرادی کم سواد یا حتی بی سواد باشند افرادی که تجربیات ارزنده ای در فعالیتهای صنعتی دارند و این درحالی است که افراد با تحصیلات دانشگاهی و در رده استادی دانشگاه نیز در زمره متخصصین قرار دارند و با تلاش و همت همه این عزیزان ساخت و سربلندی ایران عزیزمان ممکن خواهد بود.