نمایشگاه صنعت و سامانه جامع صنعتی شمستا

نمایشگاه صنعت شمستا 

قبل از اینکه به بیان عملکرد نقش شمستا (شتابدهنده مجازی ساخت، تحقیق و آموزش) در نمایشگاه صنعت یا نمایشگاه مجازی صنعت بپردازیم لازم است توضیحاتی مقدماتی داده شود.  امروز بسیار زیاد با کلمه نمایشگاه برخورد داریم. نمایشگاه معادل Fair و یا Exhibition در زبان انگلیسی است و در فرهنگ دهخدا به معنی محل نمایش دادن، جای جلوه دادن است. در فرهنگ معین نمایشگاه را محلی می داند که کالاهای بازرگانی، صنعتی یا محصولات کشاورزی به نمایش گذارده می شود.

با توجه به آنچه گفته شد می توان استدلال کرد که قدمت نمایشگاه به درازای عمر بشر است. از ابتدا که بشر برای امرار معاش مجبور به داد و ستد کالا به کالا بود در حقیقت به نوعی با نمایشگاه ارتباط داشته است.

تاریخچه نمایشگاه ها

اگر به تاریخ رجوع کنیم می توانیم به قدمت بازاریابی به چندین هزار سال پیش از میلاد مسیح نیز پی ببریم. در تاریخ فنقیها با قدمت 2800 سال پیش از میلاد مسیح به عنوان بزرگترین بازرگانان، نخستین نمایشگاه ها را برپا کردند و همینطور نمایشگاه ها روز به روز بر تنوع و گستردگی آنها افزوده شده است. در ایران نیز همواره از گذشته نمایشگاههایی در شهرهای بزرگ و کوچک به ویژه در شهرهای بندری تشکیل می شده است. در تاریخ ایران در زمان صفویان بازارهایی به سبک نمایشگاه در مراکز شهرها و در کاروانسرای مسیر تشکیل می شده است. به گواه تاریخ شرکت ایران در نمایشگاه خارج از کشور برای نخستین بار در سال 1851 در نمایشگاه کاخ بلورین لندن رخ داده است که این اقدام با فراخوان امیرکبیر جهت حضور صنعتگران ایرانی در نمایشگاه و ارائه هنرهای دستی ایران به جهان بوده است. آری، نمایشگاه از زمانی دیگر فضای داخلی شهرها و کشورها را درنوردیده و بعد بین المللی و جهانی پیدا کردند تا بتوانند گستره ی بیشتری از بازار را در برگیرند و به تبادل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در حوزه بین الملل بپردازند.

در کنار این پیشرفتها و توسعه همه جانبه، نیاز به قانون، بیشتر و بیشتر حس می شد تا آنکه بتوان آن را هدفمند برنامه ریزی و اجرا کرد. لذا قوانین و دستورالعملهایی در اغلب کشورها نگاشته شدند و مورد تصویب و تأیید دولتها و حکمرانها قرار گرفتند. ایران نیز از این امر مستثنی نبود و در سال 1343 قانون تشکیل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تصویب و در سال 1348 نمایشگاه بین الملل با مشارکت 33 کشور در تهران برگزار شده و بدینوسیله روز به روز نمایشگاه ها به لحاظ تنوع محصولات و زمینه های خدماتی و نیز به لحاظ گستره مکان و محل برگزاری گسترش یافتند. حتی اغلب کشورها نمایشگها را جزئی از ارکان اصلی رشد و پیشرفت اقتصادی کشور خود لحاظ کرده و هر ساله تقویمهای برگزاری نمایشگاه های خود را در سه رده استانی، ملی و بین المللی اعلام می کنند و با توجه به نوع نمایشگاه دستورالعمل ها و پروتکل های برگزاری مراسمات را تهیه و اجرا می کنند. در کنار همه این موارد لازم به ذکر است که مکانهای این نمایشگاه دارای طراحی های ویژه ای است که مراجعه کنندگان بتوانند به راحتی به محل مراجعه و زمان طولانی از روز را برای چندین ساعت بگذراند و از کلیه امکانات رفاهی مثل سالن های غذاخوری، پارکینگها، استراحتگاهها، دسترسی به اینترنت آزاد، کارگاهها و ورک شاپها و ... برخوردار باشند. اینها تنها بخش کوچکی بود از آنچه در مورد نمایشگاهها در دنیا در حال اجرا است. البته در نمایشگاههایی که حالت حضوری دارند، سلیقه هر شرکت یا سازمان شرکت کننده در نحوه طراحی غرفه و زیبایی آن تأثیرگذار است.  

نمایشگاه ها امروز یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه و تجارت در صنایع و مبادلات تجاری می باشد و باعث می شود که شرکت کنندگان بتوانند در یک فضای نسبتا بزرگ در کنار هم گرد آمده و بازدیدکنندگان بتوانند بطور یکجا به بازدید بپردازند

                                                                                               

دلیل پیدایش نمایشگاههای مجازی

با توجه به هزینه هایی که این نوع نمایشگاه ها دارند اعم از تهیه فضا، ساخت دکوراسیون و هزینه های جانبی دیگر مثل نیروی انسانی، اقامت و غیره کم کم استفاده از روشهای دیگری از جمله برگزاری نمایشگاه بصورت مجازی ارائه شده است که در این زمینه عوامل مختلفی مثل کرونا نیز تأثیر شدیدی در استفاده از محیط مجازی در برگزاری نمایشگاه داشته است بطوریکه امروز به ویژه در شرایط کرونا استفاده از نمایشگاه های مجازی در سراسر جهان افزایش یافته است و مهندسان  تلاش کرده اند این فضاها را بصورت سه بعدی طراحی کرده تا بازدید کننده با تصاویری واقعی تر روبرو شود. کاهش هزینه های دکورسازی، هزینه های مسافرت، نیروی انسانی و از طرفی نمایش طولانی مدت و بدون محدودیت های زمانی و مکانی باعث شده که استفاده از نمایشگاه های مجازی مورد توجه بیشتری قرار گیرد. امروزه نمایشگاههای مجازی حتی با برخی دوربینهای خاص بصورت سه بعدی برگزار می شود و فرد در یک فضای تقریبا واقعی به بازدید از آن می پردازد با توجه به مزیتهایی که این نمایشگاهها دارند متخصصان و طراحان سامانه جامع صنعتی شمستا تلاش کرده اند تا با بهره گیری از این نوع نمایشگاه فضای کاملا کاربردی را برای متخصصان، صاحبان صنایع و صنعتگران در این سامانه فراهم سازند.

                                                                                                      

نمایشگاههای مجازی سامانه شمستا

در این سامانه صنعتی نمایشگاه بومی سازی قطعات و نمایشگاه مجازی صنعتگران و خدمات صنعتی فضایی را به وجود آورده است تا قطعات موردنیاز کارخانجات و صنایع مختلف بطور مجازی به نمایش گذاشته شود و کاربران بتوانند به راحتی در هر زمان که مایل هستند از نمایشگاه بازدید کرده و در صورت داشتن شرایط برای طراحی، ساخت و یا مهندسی معکوس آن قطعه یا دستگاه اعلام آمادگی کنند.

در بخش دیگر این سامانه نمایشگاه مجازی صنعتگران و خدمات صنعتی می باشد که فضایی کاملا کاربردی بر بستر اینترنت فراهم شده است تا صنعتگران بتوانند امکانات، خدمات و تواناییهای خود را به نمایش بگذرانند این امر باعث شده که هزینه های حضور در نمایشگاههای واقعی و تبلیغات و اجرای آن بسیار کاهش پیدا کرده است و جستجو کنندگان بتوانند به راحتی و با توجه به موتور های جستجوی قوی ای که در سایت طراحی شده است مرکز خدماتی خود را یافته و بتوانند به سرعت با تواناییها و پتانسیل های آنها آشنا شوند و در صورت نیاز با ایشان ارتباط برقرار کرده و شرایط همکاری را فراهم آورند.

یکی دیگر از نمایشگاه های مجازی سامانه شمستا، نمایشگاه ماشین آلات و تجهیزات می باشد که در این نمایشگاه، ماشین آلات و تجهیزات نو یا دست دوم کارخانه ها و کارگاهها بدون نیاز به اشغال فضای زیادی از سطح نمایشگاه و مشکلات جانبی که دارد به نمایش گذاشته می­شود و کاربر می تواند به راحتی به بررسی و بازدید این تجهیزات بپردازد و با ویژگی های آنها بدون محدودیت زمانی و مکانی و نیز بدون هزینه های نمایشگاهی آشنا شده و در صورت نیاز بتواند درخواست خرید خود را به رابط از طریق ارسال پیام و یا حتی تماس بدهد.

در انتها امید است سامانه جامع صنعتی شمستا بتواند قدم مهم و اساسی در پیشرفت صنعتی کشور برداشته و سهم به سزایی در موفقیت های روز افزون صنعتی کشور داشته باشد