بررسی مقایسه ای نمایشگاه مجازی بومی سازی قطعات شمستا

 نمایشگاه مجازی بومی سازی قطعات شمستا 

در خصوص بومی سازی قطعات در صنعت در مقاله دیگری با عنوان  بومی سازی در صنعت با متخصصان جوان  مطالب به تفصیل گفته شد. در این مقاله سعی داریم به معرفی سایر رقبا در زمینه بومی سازی قطعات بپردازیم.

اگرچه در سال 1399 با توجه به شعار سال مبنی بر جهش تولید ضرورت بومی سازی قطعات صنعتی، بیشتر احساس گردید و در کانون توجهات قرار گرفت که البته یکی از مهم ترین راههای رفع نیازهای کشور به ویژه در شرایط تحریم است. به هرحال بسیاری از سازمانها و ادارات دولتی و خصوصی حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از اولویتهای خود را بومی سازی قطعات در کشور قرار داد.

به طور مثال شرکت ایران خودرو که یکی از تولیدکنندگان مهم خودرو در کشور می باشد و همچنین شرکتهای مطرح فولاد کشور، از جمله: فولاد آلیاژی ایران و فولاد خوزستان در این زمینه گامهای موثری را برداشتند تا بتوانند نیازهای صنعتی خود را که تاکنون از خارج تأمین می کردند از داخل تأمین نمایند که البته نمایشگاه مجازی بومی سازی قطعات در سامانه صنعتی شمستا نیز بخشی از نمایشگاه خود را به معرفی نیازهای این مراکز اختصاص داده است که نمونه ای این قطعات صنعتی با جزئیات کامل نشان داده شده است.

در کنار مراکز خصوصی می توان به سامانه هایی اشاره داشت که در زمینه خودکفایی کشور و بومی سازی قطعات گام برداشته اند که از جمله آنها سامانه توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) می باشد( http://iranetop.ir/ ). این سامانه زمینه اشتغال اساتید، دانشجویان و سربازان را در راستای معرفی نیازهای فناورانه و پژوهشی بنگاههای صنعتی فراهم می کند.

این سامانه تلاش کرده است تا نیازهای صنعتی را در قالب طرحهای تحقیقاتی و عناوین پایان نامه در اختیار اساتید و دانشجویان قرار دهد تا بطور هدفمند در جهت رفع نیازهای کشور فعالیت داشته باشند.

از طرفی سربازان واجد شرایط در این مراکز صنعتی به کسب مهارت و انجام دوران تعهد سربازی خود بپردازند و به این طریق از نیروهای علمی و فنی در مراکز صنعتی استفاده گردد. لازم به ذکر است که این طرح از طرحهای معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.

بومی سازی قطعات

فن بازار ملی ایران ( https://techmart.ir/ ) دیگر طرح دولتی است که زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می باشد و معمولا با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی فعالیت می کند. فن بازار در حقیقت یک بنگاه معاملات فناوری است که با ایفای نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی وظیفه نزدیک کردن طرفهای عرضه و تقاضا در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته را بر عهده دارد. شناسایی و ارائه فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه فناوری، جلب سرمایه گذاران، تسهیل روند تجاری سازی دانش فنی و سایر فعالیتهای حرفه ای که منجر به توسعه بازار فناوری می شود از جمله نقشهای اساسی فن بازارها است که در این مقاله به بیان سایر ویژگیهای آن نپرداخته و به همین بسنده می کنیم.

فن بازار

توانیران (سامانه توانمندیها و اعلام نیازمندیهای ایران) به آدرس ( http://tavaniran.ir/ ) سامانه دیگری از وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این سامانه کاری مشابه با سامانه تاپ انجام می دهد. این سامانه به منظور حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی جهت معرفی توانمندیهای داخلی (کالا و خدمات) راه اندازی گردیده است و به دنبال فرصت برای داخلی سازی نیازهای وارداتی کشور می باشد.

سامانه توانیران

ساتع یا سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری سامانه دیگری می باشد که در آن وزارت علوم تحقیقات و فناوری مسئول برآورده شدن نیازهای صنعتی کشور شد که متأسفانه مدتهاست به روزرسانی نشده است و این  طرح به سرانجام نرسید.

سامانه ساتع

در کنار این موارد، سامانه جامع صنعتی شمستا کوشیده است با اتکال به خداوند متعال محیطی را برای معرفی نیازهای صنعتی کشور در نمایشگاه مجازی بومی سازی قطعات صنعتی فراهم آورد تا متخصصان و صنعتگران بتوانند با نیازهای صنعتی و نیز قطعاتی که اکنون از خارج وارد می شوند آشنا شده و انشالله بتوانند با ساخت آن ها در داخل زمینه اشتغال بیشتر جوانان را فراهم کرده و ضمنفراهم آوردن امکان  ارزآوری مانع خروج ارز از کشور شوند.

سامانه جامع صنعتی شمستا