شمستا و نقش آن در کاریابی

شمستا و نقش آن در کاریابی

امروزه آگهی استخدام بصورت یک نیاز روزمره برای بخش عظیمی از جمعیت کشور درآمده است بطوریکه کاریابی بصورت حرفه ای اختصاصی برای برخی از شرکتها درآمده است لذا در این خصوص سامانه جامع صنعتی شمستا تلاش کرده است تا بخشی از فعالیت خود را به کاریابی در بخش صنعت اختصاص دهد. از این روآگهی های استخدام یک بخش مجزا از میان خدمات متفاوتی که این سامانه انجام می دهد را به خود اختصاص داده است.

کاریابی شمستاآگهی استخدام شمستا

نیاز صنعت به نیروی کار

آنچه لازم است در این مقاله به آن اشاره شود، نیاز صنعت به نیروی کار ماهر و متخصص می باشد اکنون با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و تحریمهای ظالمانه استکبار جهانی بسیاری از صنایع با رکود جدی روبرو شده اند و این در حالی است که شیوع بیماری کرونا 19covid خود مزید بر همه مشکلات صنعت شده است اما شرایط کشور به گونه ای است که خودکفایی صنعتی از اولویتهای مهم کشور می باشد و به این علت است که در چند سال اخیر مقام معظم رهبری شعار سال را در جهت رونق اقتصاد و تولید کشور می دانند و سال 1399 ر ا به نام جهش تولید نامیده اند.

برای رسیدن به این هدف چاره ای جز رونق صنعت داخلی نیست و برای تحقق این امر می بایست نیروهای متخصص در زمینه های صنعتی بکار گرفته شوند. اما یک نکته مهم که دغدغه اصلی صنعتگران و صاحبان صنایع می باشد این است که نیروی متقاضی کار که هرروز در سایتهای مختلف مثل ای استخدام و یا و یا سایتهای دیگر از جمله در قسمت کاریابی و آگهی های استخدام سامانه جامع صنعتی شمستا معرفی می شوند تا چه اندازه توانایی علمی یا اجرایی دارند؟

تخصص فقط مدرک دانشگاهی نیست:

بسیاری از متخصصان در حال حاضر فقط با داشتن مدرک دانشگاهی از عهده انجام فعالیتهای صنعتی بازمانده اند و صنعت با مشکل جدی نیروی متخصص روبرو شده است اگرچه سامانه جامع صنعتی شمستا تلاش کرده است تا با معرفی متخصصان و محققانی که توانایی اجرایی بالایی دارند تا اندازه ای دسترسی متقاضیان به افراد متخصص را سرعت ببخشد اما آنچه به عنوان یک ضرورت می بایست به آن نگریست وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار است که متاسفانه فاقد مهارتهای فنی در کنار تحصیلات دانشگاهی خود هستند.

برای حل این معظل چه باید کرد؟ وآیا واقعا مسئولان به آن اندیشیده اند؟

اینجانب دکتر حسنعلی مسلمان یزدی، با توجه به سوابق دانشگاهی و نیز مشارکت درعرصه های مختلف صنعت به آن رسیده ام اقداماتی را به شرح زیر پیشنهاد می کنم:

1- برگزاری دوره هایی کاربردی جهت آموزش نیروهای تحصیلکرده قبل از اعطای مجوز شروع به کار توسط مجامع صنفی مثل نظام مهندسی ها یا اتحادیه های اصناف.

2- فعال ساختن سازمانهایی مثل فنی و حرفه ای بصورت عملی.

3- انتخاب اساتید دروس اجرایی از متخصصان صنعت و حذف اعمال شرایط مدراک تحصیلی و غیره برای این افراد.

4- افزایش مهارتهای اجرایی افراد تحصیلکرده دانشگاهها با بازنگری در سرفصل برخی دروس به ویژه دروسی که جنبه کاربردی دارند.

5- نظارت و کنترل بر اجرای صحیح دوره های کارآموزی و افزایش ضمانت توان فنی کارآموز.

در این میان شاید بد نباشد که به نقش صدا و سیما در ساخت و تهیه فیلمهای آموزشی جهت آشنا کردن خانواده ها با نیازهای کشور به ویژه در بخش صنعت و هدایت تحصیلی دانش آموزان نیز اشاره کرد. چون هدایت دانش آموزان با استعداد در امور فنی به سمت هنرستانها( به شرط توجه به توانمند سازی آنها ) می تواند زمینه سازآماده شدن نیروهای موردنیاز آینده صنعتی کشور باشد.

بخش کاریابی

دعوت به استفاده رایگان از بخش کاریابی سامانه شمستا

در انتها لازم است به این نکته اشاره داشته باشم که بخش کاریابی و اعلام آگهی های استخدام در منو خدمات سامانه جامع صنعتی شمستا، از منوهای بالای صفحه و نیز در قالب منوهای اصلی خدمات قرار گرفته است که با نام کاریابی به اعلام آگهی های استخدام می پردازد و همچنین متقاضیان کار که در بخشی از صنعت تخصص دارند می توانند اطلاعاتشان را در پنل کاربری خود وارد نمایند این خدمت که از خدمات رایگان سامانه شمستا می باشد که می تواند فرصتی برای متقاضیان کار در صنعت ایجاد کند تا صنعتگران و مراکز صنعتی که از کابران سامانه می باشند و نیازمند به جذب نیروی متخصص هستند، بتوانند رزومه متقاضیان را مشاهده کرده و متعاقبا از آنها استفاده کنند.