شمستا و بیان معیارها در استخدام مراکز صنعتی

شمستا و معیارهای استخدام 

از دیرباز تا کنون بحث انتخاب شغل و استخدام یکی از بزرگترین دغدغه های بشر بوده و هست و جایگاه مهمی در مسیر سعادت فرد ایفا میکند. در طول زمان و با تغییر گستره ی شغلی بشر نحوه ی آموزش آن و استخدام یا شروع به کار کردن در آن نیز تغییرات قابل توجهی داشته است لذا سامانه جامع صنعتی شمستا به عنوان یکی از فعالان عرصه صنعت و خدمات صنعتی در نظر دارد در این مقاله معیارهای انتخاب افراد در استخدام ها در مراکز دولتی و صنعتی را بیان کند تا متقاضیان کار بتوانند راحت تر و بهتر جذب مراکز صنعتی و یا دولتی مورد نظر خود شوند.


‌امروزه با توجه به افزایش آمار متقاضیان کار و محدودیت ادارات و سازمان ها در پذیرش همه افراد برگزاری آزمون های استخدامی برای تعیین افراد دارای پتانسیل های بیشتر و بالاتر رواج یافته و متعاقب آن  قوانین مرتبط با آن نیز نگاشته و قابل اجرا گردیده است.

 قانون استخدام کشور مصوب 31 خرداد ماه 1345 کمیسیون خاص مشترک مجلس شامل 149 ماده و تبصره های زیادی است و در آن نکات لازم مفصلا توضیح داده شده است.

شرایط استخدام در سازمان های دولتی، وزارت خانه ها، شرکتهای نفتی، شرکتهای پتروشیمی، سازمانها و اداره های نیمه دولتی و نیروی انتظامی به چند بخش تقسیم میشود:

  1. شرایط عمومی داوطلبان  (ازجمله التزام به اسلام و جمهوری اسلامی، عدم سوء پیشینه و...)
  2.  شرایط بومی  (متولد یا ساکن شهری که استخدام نیرو دارد)
  3.  شرایط سنی   ( حداقل20 و حداکثر 40-45 سال)
  4. شرط معدل  (حد اقل 15 برای دیپلم و 17 برای کارشناسی و بالاتر)

* اعداد ذکر شده گاهی تا 2 یا 3 شماره کم و زیاد نیز با صلاحدید سازمان مربوطه قابل تغییر است.

 

همه ی ما با اهمیت قدرت کلام و جادوی آن آشنا بوده و به نقش نحوه ارتباط در مصاحبه های شغلی واقفیم. و به عبارتی:" برقراری ارتباط و جهت دادن به آن مهارتی است که مصاحبه‌کنندگان در اغلب آزمون‌ها استفاده می‌کنند". نفوذ کلام و نحوه ارتباط  ابزاریست که متقاضیان کار بوسیله آن می توانند شایستگی های خود را نزد مصاحبه کنندگان اثبات کنند و از این روست که تفاوت های فردی اولویت های استخدامی را برای کارجویان تعیین میکند.

 

و اما لازم است خارج از بحث استخدام های ادارات و سازمان های دولتی که نمیتواند پاسخگوی تمام نیاز های جامعه باشد، موضوع استخدام های صنعتی و فنی را نیز مورد بررسی قرار داده و به بیان شرایط و راه های آن بپردازیم

هرچند قانون تدوین شده و یا آزمون استخدامی خاصی برای این بخش در نظر گرفته نشده اما به جرات میتوان گفت دارای پروسه ی بسیار مهم و سختی است چون از طرفی نیاز به تجربه و تسلط بالا دارد و از طرفی نیاز به اطلاعات علمی و به روز داشته و از همه مهم تر این که زیر ساخت جامعه به اشکال و در درصدهای مختلفی وابسته به چرخ های صنعت و خدمات صنعتی و فنی می باشد و اینجاست که بحث جذب نیروی کار متخصص و کارآمد و نیز استخدام شدن در کارخانه یا کارگاه صنعتی مطابق با تخصص و تجربه ی متقاضی کار  ظرافت و اهمیت خود را هرچه بیشتر نمایان میکند.

برای صاحبان صنایع و مسئولین کارگاههای بزرگ صنعتی این نکته بسیار حائز اهمیت است که نیروی کاری مورد نیاز خود را از افراد متخصص و دارای تجربه علمی و عملی بالا انتخاب کرده تا هم ریسک هدر رفتن زمان و هزینه برای آموزش نیروی خام را کاهش داده و هم بازدهی خط تولید خود را افزایش دهند.

از سوی دیگر برای کارجویان تحصیل کرده و با تجربه نیز یافتن سریع و مطمئن شغل مورد نظر و مطابق با تخصص خود دارای اهمیت بالایی است و وجود یک مرجع در این مسیر می تواند بسیار کارگشا باشد.

سامانه جامع صنعتی شمستا به عنوان بانک اطلاعات صنعت و تنها سایت کاملا تخصصی در زمینه صنعت و خدمات صنعتی و ارائه دهنده دوازده خدمت همزمان در صنعت از جمله آگهی های استخدام صنعتی و کارآموزی و نیز درخواست کار (متقاضیان کار)، یاری رسان هر دو بخش بوده و می تواند باعث تسهیل و تسریع ارتباط صنعتگران و صاحبان صنایع و متخصصان با یکدیگر باشد. لذا بر این اساس متقاضیان کار در سامانه شمستا می توانند بصورت رایگان و بدون هیچ گونه هزینه ای تقاضای خود برای کار در مراکز صنعتی ثبت کرده و به معرفی خود و پتانسیلهای خود بپردازند تا مراکز صنعتی علاوه بر اعلام نیاز در آگهی های استخدام خود،  از بین لیست متقاضیان کار افراد واجد شرایط را یافته و استخدام کنند.

امیدواریم این سامانه و خدمات جامع صنعتی آن بتواند ارائه دهنده هرچه بهتر و بیشتر خدمات به تمامی ارکان جامعه صنعتی کشور باشد.