شمستا، انتخاب رشته و زمینه سازی برای آینده صنعت کشور

یکی از مهم ترین مراحل تاثیر گذار در زندگی همه انتخاب رشته و مسیر آینده شغلی است

سامانه جامع صنعتی شمستا به عنوان بانک اطلاعات مراکز صنعتی و صنایع گوناگون در راستای اهداف فرهنگی و اجتماعی خود رسالت هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته های ریاضی را برای انتخاب رشته های فنی و مهندسی در نظر گرفته است چرا که آمار آگهی های استخدام در صنعت، آمار متقاضیان کار در صنعت و یا بطور کلی کاریابی در صنعت نشان دهنده این است که جامعه با فارغ التحصیلان زیادی از رشته های فنی و مهندسی روبرو است اما آنها بیکار بوده و نتوانسته اند کار مورد نظر خود را پیدا کنند از طرفی به هر کدام از کارگاه های صنعتی در کشور سر بزنیم با درخواستهای متعدد آنها برای استخدام و جذب نیروی فنی روبرو می شویم اگرچه این امر دلایل متعددی می تواند داشته باشد اما شاید یکی از مهمترین این دلایل همان بی انگیزه بودن یا عدم تمایل فرد به رشته ای است که در آن تحصیل کرده و اکنون دارای مدرکی است اما نمی توان او را متخصص در رشته فنی دانست چرا که تئوری بدون عمل فاقد وجاهت کافی جهت کار در کارگاه های صنعتی و کارخانه های مرتبط می باشد. در اکثر موارد اگر  علت این بی علاقگی سوال شود، عمدتا به عدم شناخت رشته و یا عدم علاقه به آن در هنگام کنکور اشاره می کنند و چه خوب است که برای جلوگیری از این اتفاق و به حدر رفتن نیروهای بالقوه و مفید بازار کار و عرصه صنعت، انتخاب رشته با آگاهی کافی صورت گیرد. لذا سامانه جامع صنعتی شمستا تلاش کرد تا از بین اساتید دانشگاه و متخصصان هر رشته صنعتی یک یا چند نفر را انتخاب نموده و طی یک سلسله برنامه با رویکرد آشنایی با رشته های فنی مهندسی، رشته های تحصیلی  (خصوصیات، معایب و مزایای آن ها ) را برای دانش آموزان توضیح دهند.

در ترکیب مدعوین برنامه در رشته های گوناگون سعی شده بود از متخصصان و صنعتگران جهت پاسخگویی به سوالات در حوزه جذب کار، سرمایه، فضای کار بیرون از دانشگاه، میزان سرمایه جهت شروع کار و وضعیت شغلی سوال گردد و از طرفی از اساتید دانشگاه نیز پیرامون ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و حتی ادامه تحصیل در خارج از کشور سوال گردد. لذا از طیف گوناگونی از متخصصان و صنعتگران استفاده گردید، حتی برخی اساتید بنام در رشته های گوناگون در سراسر کشور دعوت شدند تا در این برنامه که بصورت پرسش و پاسخ و بدون هماهنگی قبلی از نظر مطالب بود شرکت نمایند.

شاید بهتر باشد که بگویم اولین سوالی که از میهمانان خواسته می شد این بود که تعریف آنها به زبانی فارغ از اصطلاحات فنی موجود از رشته تخصصی خود چیست ؟ و هدف این بود که دانش آموزان بهتر و بیشتر بتوانند آن رشته و ویژگیهای آن را درک کنند. در سوالات سعی می شد تا سوالات و ابهامات هر دو قشر دانش آموز که در ذهن خود، اندیشه بازار و یا اندیشه ادامه تحصیل و کار در مراکز تحقیقاتی و صنعتی را دارند، بدون جواب نماند. حتی در برخی رشته ها ممکن بود نگرانی هایی بابت شرایط و محیط کار مطرح شود به ویژه در مورد خانمها که حساسیت بیشتری برای خانواده ها و خود دانش آموزان خانم وجود دارد لذا به منظور پاسخ گویی بهتر سعی می شد در ترکیب مدعوین حاضر در برنامه، به ویژه در رشته های فنی ای که حساسیت بیشتری روی آنها وجود دارد، از خانمهای متخصص اعم از اساتید دانشگاه یا متخصصان صنعت دعوت شود تا دانش آموزان دختر بهتر بتوانند با آنها و شرایطی که می بایست بگذرانند روبرو شده و از زبان هم نوع و هم جنس خود راهنمایی و مشورت بگیرند.

در این سلسه برنامه های ویژه کنکور که اجرای آن به مدت دو هفته طول کشید از 41 متخصص و استاد دانشگاه در 17 رشته فنی مهندسی استفاده شد. لازم به ذکر است که مدت زمان کل این برنامه ها 16 ساعت 15 دقیقه بود که رکوردی در برگزاری یک برنامه زنده توسط یک مرکز خصوصی به منظور کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته کنکور می باشد. امید آنکه مورد توجه دانش آموزان برای انتخاب رشته قرار بگیرد و در آینده شاهد نسلی جوان، پر تلاش و کارآفرین برای هدایت صنعت کشور باشیم.

جهت مشاهده ویدئوهای این برنامه می توانید به اینستاگرام شمستا به آدرس shamsta.va@ و یا به آپارات مراجعه کنید. همچنین با کلیک بر روی نام رشته موردنظر که به ترتیب عبارتند از مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی برق، مهندسی نساجی، مهندسی معماری بخش 1 و بخش 2، مهندسی نقشه برداری، مهندسی سرامیک، مهندسی نفت و پلیمر و مهندسی هوا و فضا، مهندسی شهرسازی و معدن، مهندسی پزشکی و محیط زیست، مهندسی صنایع و ویژه برنامه مشاوران، به ویدئو آن دسترسی خواهید داشت.

 شاید ذکر دو نکته دیگر در اجرای این برنامه ها خالی از لطف نباشد: اول اینکه اجرای این برنامه ها بصورت زنده از اینستاگرام و بستر آموزش مجازی پژوهشکده امیرکبیر ایرانیان به عنوان مالک سامانه جامع صنعتی شمستا صورت گرفت تا امکان بهره برداری بیشتر از آن برای همگان باشد و نکته دیگر اینکه، اجرای ویژه برنامه ای که در آخرین شب از این سلسله برنامه ها در نظر گرفته شد و آن دعوت از متخصان صنعت و نیز صنعتگران خلاق اعم از کارخانجات صنعتی و نیز بخش خصوصی بود تا این عزیزان راهکارهای اجرایی و عملی را در مورد دانش آموزانی که از رتبه های دانشگاه خود ناراضی هستند و حتی ممکن است اصلا به اهداف خود نرسیده باشند را مطرح و خاطر نشان سازند که نباید به رتبه کنکور و قبولی در دانشگاه آن اکتفا کرده بلکه لازم است که در طول مسیر تحصیل با توجه به علاقه به رشته موردنظرشان روش تحصیل علم وتجربه را بهبود ببخشند تا زودتر و بهتر به اهداف عالی رشد و پیشرفت رسیده و موفق شوند.

امید آنکه این سلسله برنامه ها بتواند راهگشای دانش آموزان و نیز کم کننده فشار بر روی والدین باشد و بر اعتماد به نفس دانش آموزان افزوده و سبب گردد آینده روشن تری را برای خود و کشور عزیزمان در صنعت بسازند و سامانه جامع صنعتی شمستا، در آینده پذیرای این عزیزان در بخش های مختلف خود از جمله بخش متخصصان صنعتی در زمینه های آموزش، مشاوره و انجام خدمات فنی باشد( افراد خلاقی که قطعا می توانند عهده دار بومی سازی قطعات و دستگاه های صنعتی در کشور باشند و قدمی ماثر در مسیر خودکفایی و پیشرفت بردارند) فارغ التحصیلان رشته های فنی مهندسی می توانند از بخش های اطلاعات مراکز صنعتی متقاضی نیرو، آگهی استخدام و حتی متقاضیان کار و کاریابی سامانه نیز استفاده نموده و مسیر های پیشرفت را کوتاه نمایند انشالله.