کارآموزی در صنعت ، مزایا و شرایط آن

کارآموزی در صنعت ، مزایا و شرایط آن

سامانه جامع صنعتی شمستا (شتابدهنده مجازی ساخت تحقیق و آموزش) به عنوان بانک اطلاعات صنعت و به عنوان دارنده اطلاعات مراکز صنعتی کشور در تمام استان ها و صنایع مختلف اعم از نمایشگاه های صنعتی حتی بصورت مجازی کوشیده است که نقش خود را به عنوان ارتباط دهنده صنعت در کشور و بیان نیازمندی های صنعتی کشور ایفا کند. در این میان یکی از نیازمندی های صنعت علاوه بر استخدام مراکز صنعتی، بیان نیازهای آموزشی آن به ویژه آموزشهای عملی در صنعت است که در بخش کارآموزی در صنعت نمود پیدا می کند لذا این سامانه جامع صنعتی کوشیده است تا محلی برای بیان نیازمندی های مکان ها و مراکز صنعتی متقاضی کارآموزی باشد تا دانشجویان و حتی متقاضیان کار در صنعت بتوانند با نیازهای مراکز صنعتی در زمینه کارآموزی آشنا شده، نیازهای صنعتی در تامین نیروی کار متخصص در زمینه کار با ماشین آلات و دستگاههای صنعتی را بدانند و بتوانند در هنگام تحصیل در کنار فراگیری دروس فنی و مهندسی در زمینه عملی نیز مشغول شده و کسب تجربه نمایند تا پس از فارغ التحصیلی و به عنوان نیروی متخصص در صنعت بدون هر گونه دغدغه ای جذب بازار کار هدف (صنعت) شوند.

لازم به ذکر است سامانه جامع شمستا در کنار برگزاری 4 نمایشگاه مجازی ارائه دهنده کلیه خدمات تکمیلی مورد نیاز صنعت بوده و تمامی زوایا و نیاز ها در این حیطه را در نظر گرفته است.

کارآموزی                                       

بسیاری از شرکت ها و سازمان ها با توجه به اهداف خاصی که در نظر دارند، اقدام به جذب کارآموز در بخش های مختلف کاری می گیرند. اگر کارآموزی صنعتی و فنی در شرکت ها طبق قوانین کارآموزی انجام شود، می تواند مزایای زیادی هم برای کارآموز و هم برای شرکت و سازمان داشته باشد.

فارغ التحصیلان فنی و دانشگاهی می توانند از فرصتی که در دوره کارآموزی برای آن ها ایجاد می شود، برای آشنایی بیشتر و جامع تر با حیطه کاری و تحصیلی خود استفاده کنند و از این طریق سابقه و تجربه کاری خود را بیشتر کنند تا بتوانند در آینده برای فرصت های شغلی مناسب تری اقدام کنند. مزیت دیگری که انجام دوره کارآموزی برای فرد دارد این است که متوجه می شود آیا به آن زمینه شغلی علاقه ای دارد یا خیر. با فهمیدن این موضوع کارآموز سراغ شغلی می رود که به آن علاقه دارد و از انجام دادن آن لذت می برد. از طرف دیگر بخشی از نیروی انسانی کارآمدی که مورد نیاز شرکت ها است، می تواند از طریق برگزاری دوره کارآموزی تأمین شود.

 کارآموزی در صنعت 

مزایای کارآموزی برای فارغ التحصیلان فنی و دانشگاهی:

  • آشنایی با شرایط واقعی کار و روبرو شدن با مشکلات و چالش های کار
  • بهبود رزومه و سابقه کاری برای فرصت های شغلی بهتر در آینده
  • کسب مهارت های لازم در حیطه شغلی
  • کسب اعتماد به نفس به واسطه گرفتن مسئولیت و تلاش برای عملکرد بهتر
  • آگاهی از علاقه مندی ها
  • آشنایی با مفاهیم حقوقی و قراردادها

افرادی که به عنوان کارآموز در مراکز صنعتی مشغول به کار می شوند، معمولاً ساعات کاری کمتری نسبت به سایر افراد شاغل در آن مجموعه دارند. طول دوره های کارآموزی نیز به قوانین شرکت ها و توافق بین طرفین بستگی دارد. معمولاً کمترین مدت زمان کارآموزی 3 ماه می باشد. اما شرکت ها اغلب تمایل دارند این زمان بین 6 ماه تا یک سال باشد.

 کارآموزی در صنعت

یافتن موقعیت های کارآموزی

در عصر حاضر که هر کسی برای یافتن پاسخ سوال خود اول از همه در اینترنت جستجو می کند، وبسایت های بسیاری نیز وجود دارند که انواع آگهی های استخدام و کارآموزی را منتشر می کنند. با تهیه یک رزومه استاندارد می توان برای این موقعیت ها اقدام کرد. از طرفی در دانشگاه ها، موسسات و مراکز فنی و حرفه ای بردهایی وجود دارد که بعضاً آگهی های مربوط به کارآموزی نیز در آن ها به چشم می خورد که دانشجویان می توانند از آن ها استفاده کنند. راه دیگری که افراد می توانند از آن طریق برای کارآموزی اقدام کنند، تماس و مذاکره با شرکت های مورد نظر برای گذراندن دوره کارآموزی است. طبیعتاً شخص کارآموز باید در محیط شرکت مطابق با قوانین همان شرکت به فعالیت بپردازد.

سامانه جامع صنعتی شمستا نیز از دو جهت در این زمینه فعالیت دارد و از یک سو آگهی های پذیرش کارآموز را اعلام کرده و شرکتهای کارآموز پذیر را معرفی می نماید و از سوی دیگر این امکان را به کاربر میدهد تا با مشخص کردن زمینه فعالیت خود درخواست کارآموزی ثبت نماید.

 کارآموزی در صنعت

قوانین پرداخت حقوق به کارآموزان

در کشورهای توسعه یافته حقوق و مزایای مناسبی برای کارآموزان در نظر می گیرند. تقریباً می توان گفت فرد کارآموز می تواند از طریق حقوق کارآموزی امرار معاش کند. اما در کشور ایران می توان گفت کارفرمایان در بیشتر دوره های کارآموزی حقوقی به کارآموز پرداخت نمی کنند و یا اینکه حق الزحمه پرداختی بسیار پایین است.

 کارآموزی در صنعت

مطابق ماده 5 قانون کار که کارآموزان نیز مشمول این قانون می شوند، مقرراتی که مربوط به قرارداد کارآموزی است در مواد 112 الی 118 نوشته شده است. 

طبق قانون کار ایران، کارآموز باید توسط کارفرما بیمه شود و حق الزحمه ای به او پرداخت شود. در بعضی موارد ممکن است مهارتی که کارآموز در حین کار یاد می گیرد بسیار ارزشمند باشد و خود شخص تمایل داشته باشد در ازای آموزشی که می بیند، رایگان کار کند. به دلیل اینکه فرصت های کارآموزی محدود هستند و تعداد متقاضیان بیشتر از این فرصت ها است، بسیاری از متقاضیان حاضرند بدون دریافت حق الزحمه این دوره را بگذارند و مهارت های جدیدی بیاموزند. در موضوع پرداخت حق الزحمه تحقیقات نشان داده اند که کارآموزانی که حقوق (هرچند کم) دریافت می کنند، با اشتیاق بیشتری کار می کنند و رضایت شغلی بالاتری دارند.

مطابق ماده 5 قانون کار که کارآموزان نیز مشمول این قانون می شوند، مقرراتی که مربوط به قرارداد کارآموزی است در مواد 112 الی 118 نوشته شده است.