استعلام قیمت سریع و آنلاین

استعلام قیمت ( استعلام بها) 

استعلام قیمت به عنوان یک فرآیند اطلاع‌رسانی میان تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و مشتریان نقش مهمی ایفا می‌کند و می‌تواند به بهبود فرآیندهای تصمیم‌گیری و کاهش هزینه‌ها کمک کند. در این مقاله به معرفی استعلام قیمت و کاربردهای آن در عرصه اقتصادی خواهیم پرداخت.برای گرفتن استعلام قیمت سریع روش های متفاوتی وجود دارد، اما مهم ترین قسمت برای گرفتن استعلام بها خصوصا در صنعت، گرفتن استعلام بها از مراکز درست و معتبر می باشد. اگر میخواهید اطلاعات کاملی در مورد استعلام قیمت، قوانین و نحوه گرفتن استعلام قیمت اطلاعاتی داشته باشید تا انتها با ما همراه باشید.

سامانه جامع صنعتی شمستا به عنوان بانک اطلاعات صنعت ایران که با مراکز صنعتی زیاد و معتبری در ارتباط می باشد و تعداد کثیری از صنعتگران کشور که در زمینه ساخت قطعات و دستگاه های صنعتی و خدمات مربوط به آن فعالیت می کنند عضو این سامانه جامع می باشند ؛ در جهت رفع مشکلات ناشی از فرایند استعلام قیمت، شرایطی را فراهم کرده است که کاربران می توانند استعلام را به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن با مناسب ترین قیمت داشته باشند. یکی از فرآیندهای بسیار مهم در بخش بازرگانی و فروش شرکتها، مراکز صنعتی و حتی سازمانها گرفتن استعلام بها می باشد چرا که در خرید کالا و خدمات به ویژه در صنعت همیشه پایین ترین قیمت ملاک نیست بلکه مناسب ترین مورد توجه می باشد زیرا در کنار قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش هم بسیار مهم می باشد از طرفی طبق قوانین و مقرارت پیمان فقط معاملاتی که در رده کوچک طبقه بندی بشوند شامل استعلام بها یا قیمت کالا و خدمات صنعتی می شوند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

استعلام (inquiry) چیست ؟

انواع استعلام قیمت

مزایای استعلام قیمت

قوانین استعلام بها

نحوه گرفتن استعلام قیمت

چگونه در صنعت استعلام قیمت بگیریم؟

چه مشکلاتی در فرایند استعلام بها وجود دارد؟

سوالاتی که در استعلام بها باید پرسیده شود؟

شمستا (بانک جامع اطلاعات ایران) چگونه می تواند مشکلات استعلام قیمت (price inquiry) را حل کند؟

استعلام قیمت با شمستا

استعلام (Inquiry)به چه معناست؟

استعلام (Inquiry)  به فرایندی گفته می شود که هدف از انجام آن برطرف کردن شک و حل مساله می باشد. گاهی این استعلام فقط برای قیمت نیست چرا که ما در بعضی موارد که در مورد موضوعی شک و تردید داریم از چند نفر نظرات آنها را می پرسیم، این هم در حقیقت نوعی استعلام است.  اما در صنعت برای خرید مواد، قطعات، ماشین آلات صنعتی و انجام خدمات صنعتی از جمله تراشکاری، ریخته گری و ... استعلام قیمت صورت می گیرد تا بهترین گزینه یا به عبارتی مناسب ترین گزینه انتخاب شود.

استعلام قیمت چیست؟

انواع استعلام قیمت

استعلام قیمت محصولات : در این نوع استعلام قیمت، مشتریان می‌توانند از تولیدکنندگان مختلف برای محصولات مورد نیاز خود، قیمت و شرایط فروش را درخواست کنند.

استعلام قیمت خدمات : استعلام قیمت برای خدمات مختلف نیز بسیار مفید است. مشتریان می‌توانند از تامین‌کنندگان خدمات مختلف، قیمت و شرایط خدمات را استعلام کنند و گزینه‌ای مناسب را انتخاب کنند.

استعلام قیمت برای تولید: استعلام قیمت برای مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید یک محصول، به تولیدکنندگان امکان می‌دهد تا بهترین منبع تأمین را با توجه به قیمت و کیفیت انتخاب کنند.

انواع استعلام قیمت

مزایای استعلام قیمت

استفاده از استعلام قیمت در عرصه اقتصادی، به مزایای بسیاری می‌انجامد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

کاهش هزینه‌ها: استعلام قیمت به مشتریان این امکان را می‌دهد که قیمت‌ها و شرایط مختلف را مقایسه کرده و گزینه‌ای با کمترین هزینه را انتخاب کنند.

بهبود تصمیم‌گیری: اطلاعات دقیق و به‌روز در مورد قیمت‌ها و شرایط فروش، به مشتریان کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام دهند و خرید خود را بهینه‌تر کنند.

افزایش رقابت : استعلام قیمت باعث افزایش رقابت در بازار می‌شود، که به نفع مشتریان و بهبود کیفیت خدمات و محصولات منجر می‌شود.

قوانین استعلام بها

1. حفظ محرمانگی اطلاعات: یکی از قوانین مهم در استعلام بها، حفظ محرمانگی اطلاعات است. تمامی اطلاعات مرتبط با استعلام قیمت باید به صورت محرمانه و با احترام به حریم خصوصی طرفین مورد نظر، نگهداری شود. این اطلاعات باید فقط برای اهداف مرتبط با استعلام بها استفاده شوند و هیچ‌گونه انتشار یا انتقال آن‌ها به افراد یا شرکت‌های دیگر مجاز نیست.

2. انصاف و عدالت: در استعلام بها، انصاف و عدالت باید رعایت شود. تمامی افراد و شرکت‌ها باید به‌طور مساوی و بدون تبعیض در استعلام قیمت مورد بررسی قرار گیرند. هیچ‌گونه تبعیض بر اساس جنسیت، نژاد، ملیت، دین یا سایر معیارهای غیرمرتبط با استعلام بها مجاز نیست.

3. عدم تحریف اطلاعات: تمامی اطلاعات ارائه‌شده در استعلام بها باید دقیق و بدون تحریف باشند. هرگونه تغییر یا افزودن غیرمجاز به اطلاعات می‌تواند منجر به تبلیغات گمراه‌کننده و ناپایدار شود. اطلاعات باید بر اساس واقعیت‌ها و شرایط موجود ارائه شوند.

قوانین و شرایط استعلام بها

4. احترام به حقوق مالکیت فکری: در استعلام بها، باید از هرگونه نقض حقوق مالکیت فکری خودداری شود. استفاده از اطلاعات، محصولات یا خدمات دیگران بدون اجازه‌ی آن‌ها ممنوع است و می‌تواند موجب مسائل قانونی شود.

5. عدم ایجاد تعهد نامتعارف: در استعلام بها، هیچ‌گونه تعهد نامتعارف به سمت یک تولیدکننده یا تامین‌کننده مجاز نیست. تعهدات باید بر اساس شرایط معقول و قابل اجرا بوده و متناسب با نیازها و قابلیت‌های شما باشد.

6. رعایت قوانین و مقررات: در استعلام بها، باید به کلیه قوانین و مقررات مرتبط با این فرآیند پایبند باشید. احترام به قوانین راه‌اندازی رابطه‌های تجاری بین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان را تضمین می‌کند و از وقوع مشکلات حقوقی جلوگیری می‌کند.

نحوه گرفتن استعلام قیمت

1. شناسایی کالاها یا خدمات مورد نیاز: اولین گام برای گرفتن استعلام قیمت، شناسایی دقیق کالاها یا خدماتی است که به آن‌ها نیاز دارید. لیستی از کالاها یا خدمات مورد نیاز خود تهیه کنید و توضیحات دقیقی در مورد هر یک از آن‌ها بیان کنید.

2. تماس با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان: با استفاده از لیست کالاها یا خدمات مورد نیاز، با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان مختلف تماس بگیرید. می‌توانید این کار را به صورت تلفنی، ایمیل یا حضوری انجام دهید.

3. ارسال جزئیات مورد نیاز: پس از برقراری ارتباط با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان، جزئیات مورد نیاز برای هر کالا یا خدمت را به آن‌ها ارسال کنید. این جزئیات می‌تواند شامل مشخصات فنی، حجم سفارش، شرایط پرداخت و تاریخ تحویل باشد.

چگونه استعلام قیمت بگیریم

4. دریافت پیشنهادات قیمت: بعد از ارسال جزئیات مورد نیاز، تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان پیشنهادات قیمت خود را برای شما ارسال خواهند کرد. شما می‌توانید این پیشنهادات را با دقت مورد بررسی قرار داده و با توجه به نیازها و بودجه‌ی خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

5. مذاکره و تعیین شرایط: در این مرحله، اگر نیاز به تغییرات یا مذاکره در قیمت و شرایط فروش دارید، می‌توانید با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان مذاکره کنید و شرایط بهتری را برای خود ایجاد کنید.

6. تصمیم‌گیری و خرید: بعد از مذاکره و تعیین شرایط، می‌توانید تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. سپس می‌توانید با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان مورد نظر خود تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید.

گرفتن استعلام قیمت در صنعت

در فرآیند استعلام قیمت به ویژه خدمات صنعتی همچنانکه سامانه جامع صنعتی شمستا بانک اطلاعات صنعت ایران نیز به ارائه خدمت به متخصصان، صنعتگران و مراکز صنعتی می پردازد. یافتن مراکز صنعتی که توانایی آن خدمت صنعتی مثلا قطعه سازی را داشته باشند کاری سخت و دشوار می باشد چرا که پایگاه داده ای در این زمینه وجود ندارد اما سامانه صنعتی شمستا به عنوان بانک اطلاعات صنعت و اطلاعات مراکز صنعتی، لیستی از شرکتهای متعدد صنعتی  که توانایی انجام خدمات صنعتی دارند را در اختیار شما قرار می دهد تا مسئولان خرید صنایع، کارپردازان، بخشهای تحقیق و توسعه صنایع و صاحبان صنایع و متخصصان بتوانند از آن جهت ارزیابی فنی و سنجش توانایی های آنها استفاده کنند و بهترین گزینه را برای انجام آن خدمت صنعتی با مناسب ترین قیمت انتخاب کنند .   

  استعلام قیمت در صنعت

 مشکلات موجود در مسیراستعلام بها

اما بسیاری شرکتها ترجیح می دهند که سامانه جامع صنعتی شمستا لیستی از مراکز صنعتی مجرب و متخصص را به آنها معرفی کند و یا اینکه خود شرکت در فرآیند انتخاب وارد نشود و مرکزی تخصصی خود شرکتها و مراکز صنعتی را انتخاب، استعلام بها را انجام و بهترین و مناسبترین گزینه را به آنها معرفی نماید. چرا که در مسیر انتخاب بخش عمده ای از توان و نیروی انسانی بخش فروش، فنی  و بازرگانی صرف مسیر طولانی یافتن مرکز صنعتی مناسب، ارزیابی توان اجرایی و متعهد می گردد. در این بین مشکلات جانبی دیگری مثل اشتباه انسانی، عدم شفافیت و حتی تبانی در ارائه قیمت نیز وجود دارد. اگر چه بسیاری از شرکتها با اجرای کمیسیون مناقصات سعی در کاهش نفوذ عوامل نادرست دخیل در فرایند استعلام قیمت دارند اما همواره یکی از بخشهای بحث برانگیز در صنعت همین بوده است.

سوالاتی که در استعلام بها باید پرسیده شود؟

 1. قیمت کلی کالا یا خدمت چقدر است؟

این سوال مربوط به دریافت قیمت کلی کالا یا خدمت مورد نیاز است. برای انجام استعلام بهتر، اطلاعات کامل در مورد هزینه‌ها و شرایط فروش کالا یا خدمت را از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان درخواست کنید.

 2. آیا هزینه‌های اضافی وجود دارد؟

در برخی موارد، هزینه‌های اضافی ممکن است بر کل قیمت تأثیر بگذارد. از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان بپرسید که آیا هزینه‌های اضافی از قبیل هزینه‌های حمل و نقل، بسته‌بندی و موارد دیگر وجود دارد یا خیر.

 3. زمان تحویل کالا یا انجام خدمت چقدر است؟

زمان تحویل کالا یا انجام خدمت یکی از نکات مهم در استعلام قیمت است. از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان بپرسید که آیا می‌توانند کالا یا خدمت مورد نیاز را در زمان مورد نظر شما تحویل دهند یا خیر.

 4. آیا تخفیف یا تسهیلات خاصی وجود دارد؟

گاهی اوقات، تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان ممکن است تخفیف‌ها یا تسهیلات خاصی برای خریداران ارائه دهند. از آن‌ها بپرسید که آیا اینگونه تخفیف‌ها یا تسهیلاتی وجود دارد و چگونه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 5. چه شرایط پرداختی وجود دارد؟

شرایط پرداختی می‌تواند موثر بر تصمیم‌گیری شما باشد. از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان بپرسید که چه شرایط پرداختی برای خرید کالا یا خدمت وجود دارد؟ آیا پرداخت به صورت نقدی است یا امکان پرداخت از طریق حواله یا اعتبار بانکی نیز وجود دارد؟

 6. آیا قرارداد کتبی تهیه می‌شود؟

تهیه قرارداد کتبی می‌تواند از نظر قانونی و اقتصادی بسیار مهم باشد. از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان بپرسید که آیا قرارداد کتبی در مورد شرایط فروش و تحویل کالا یا انجام خدمت تهیه می‌شود یا خیر.

اطلاعات به دست آمده از این سوالات می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمات هوشمندانه‌تری در مورد خرید یا استفاده از خدمات انجام دهید و از بهترین گزینه‌ها بهره‌مند شوید.

شمستا و تسهیل فرایند استعلام قیمت صنعتی

 سامانه جامع صنعتی شمستا تلاش کرده در کنار معرفی متخصصان، مراکز صنعتی و ارائه دهندگان خدمت به صنایع، در جهت کاهش مشکلات استعلام بهای قطعات و ماشین آلات صنعتی نیز بکوشد؛ لذا تمای شرکتهای متقاضی کالا و خدمات در صنعت می توانند تقاضاهای خود جهت استعلام را از طریق تماس با ما سایت، تماس تلفنی و ایمیلی به کارشناسان شمستا ارجاع دهند تا در کوتاه ترین زمان مناسب ترین گزینه به آنها معرفی گردد. این استعلام قیمت زمانی ارزش دو چندان پیدا می کند که برای کالا و خدماتی باشد که هنوز ساخته نشده و حتی برای اولین بار است که می خواهد توسط قطعه سازان و شرکتهای صنعتی ساخته شود یا به عبارتی توسط متخصصان داخلی بومی سازی شود. چرا که انتخاب بهترین گزینه در کنارمناسب ترین قیمت بسیار سخت و پر ریسک می باشد اما شمستا با توجه به رسالت خود تلاش کرده و می کند تا در این زمینه نیز یاور صنعتگران و مراکز صنعتی باشد.

لطفا برای استعلام ساخت قطعه، ماشین آلات  و حتی استعلام بهای رفع مشکلات صنعت با ما در تماس باشید.