7 وسیله ضروری برای پخت و گرم نگه داشتن غذا در یک آشپزخانه صنعتی

تجهیزات ویژه پخت و نگهداری غذا در یک آشپزخانه صنعتی شامل چه مواردی می شود؟

اولین قدم برای راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی خرید تجهیزات صنعتی باکیفیت و استاندارد می باشد. امروزه به دلیل شاغل شدن خانم ها در محیط بیرون و کوچک شدن فضای خانه گرایش به غذاهای رستورانی افزایش پیدا کرده است.داشتن یک رستوران خوب در کنار مشتریان وفادار نیازمند محیط خوب، آرام، مواد اولیه تازه و پخت مناسب می باشد که این مستلزم استفاده از وسایل و تجهیزات با کیفیت و مدرن مخصوص پخت است. این تجهیزات باید در کنار افزایش سرعت پخت، کیفیت مواد اولیه راحفظ کند.

در این مقاله به معرفی 6 مورد از مهمترین تجهیزات مخصوص رستوران و دستگاه مورد استفاده برای پخت و گرم نگه داشتن غذا پرداخته شده است. در صورتی که علاقه مند هستید در زمینه آشپزخانه صنعتی اطلاعاتی کسب نمایید می توانید مقاله تجهیزات آشپزخانه صنعتی 1 را مطالعه بفرمایید.

آنچه دراین مقاله خواهید خواند:

  1. دستگاه کباب پز صنعتی 
  2. سرخ کن صنعتی اتومات 
  3. چلوپز صنعتی
  4. دیگ خورشت پز
  5. فر دیزی پز
  6. اجاق گاز رومیزی
  7. گرمخانه 

1- دستگاه کباب پز صنعتی 

اگر از یک ایرانی اصیل در مورد غذای مورد علاقه آن سوال کنید بدون شک کباب با چلوی ایرانی از اولویت های او خواهد بود. اما این غذای خوش مزه اگر به طور اصولی پخت نشود، می تواند تجربه بدی در ذهن به جا بگذارد. کباب باید به صورت یکنواخت پخته شود و در عین بافت نرم، خام نماند. وجود کباب پزهای جدید خصوصا از نوع تابشی که گرما را به صورت تابشی بر روی کباب پخش می کند و باعث مغز پخت شدن آن می باشد می تواند این مشکل خام بودن را رفع نماید.کباب پزهای صنعتی دارای انواع مختلفی هستند از جمله :کباب پز ذغالی ، گازی و تابشی . حضور یک کباب پز صنعتی جزو تجهیزاتی است که بدون وجود آن یک رستوران ناقص می باشد.کباب پز های صنعتی در سایزهای 400، 700، 1000و 15000 سیخ موجود می باشند از ویژگی های این کباب پزها جایگذاری آسان سیخ کباب، مصرف گاز بسیار پایین و راحتی در جابه جایی می باشد. در کنار داشتن کباب پز داشتن کباب هابی یک اندازه نیز اهمیت خاصی دارد.

شرکت پویا صنعت،  تولید و تامین کننده تجهیزات آشپزخانه های صنعتی برای کمک به آشپزها برای گرفتن کباب های یک دست، سریع و در تعداد زیاد اولین کباب زن اتوماتیک صنعتی را تولید نموده است.

 دستگاه کباب پز تابشی

2- سرخ کن اتوماتیک

اگر قصد راه اندازی رستورانی با غذاهای فست فودی دارید، بی شک یکی از لوازم مورد استفاده شما، سرخ کن است. این دستگاه ها که با توجه به تعداد محفظه ها، که معمولا 2 عدد است، قابلیت سرخ کردن حجم زیادی از غذاهای سوخاری، سیب زمینی، فلافل و سوسیس هستند. از قابلیت های مهم این دستگاه می توان به محفظه های عمیق برای ریختن روغن، سبدهای فلزی با دسته های نسوز، المنت های گرمایی و همچنین هشداردهنده های دما اشاره کرد. همه این ویژگی های مثبت باعث شده تا سرخ کن صنعتی جز جداناپذیر آشپزخانه های صنعتی باشد.

 دستگاه سرخ کن صنعتی

3- چلوپز صنعتی

برنج یکی از اصلی ترین اجزای سفره ما ایرانی هاست. برنج را همراه با خورشت ها، کباب و دیگر غذاها سرو می کنند. از طرفی در رستوران ها بخصوص آنهایی که کباب بخش اصلی منوی آنهاست، برنج یا چلو جز جدا نشدنی سفارش هاست. به همین دلیل آماده کردن چلو در مدت زمان کم، کار به نسبت دشواری است. دستگاه چلوپز صنعتی این کار را راحت کرده است. گیره های محکم برای بستن کامل درب، وجود سوپاپ اطمینان برای جمع شدن مناسب بخار در دیگ، دیگ تمام استیل و چند ویژگی دیگر باعث شده تا استفاده از دیگ چلوپز صنعتی برای آماده کردن برنج در مدت زمان کوتاه بسیار مناسب باشد.

 چلوپز صنعتی

4- دیگ خورشت پز

یک رستوران خوب زمانی معنا پیدا می کند که در کنار غذاهای کبابی لیستی از خورشت های دلپذیر ایرانی که در برگیرنده ذائقه اکثریت ایرانی ها است را داشته باشد. برای پخت این خورشت ها نیازمند دیگهای خورشت پز صنعتی می باشد این دیگ ها خورشت ها را در زمان کوتاه و کیفیت بالایی طبخ می کند و مهم ترین مزیتی که دارند مصرف روغن کمتر در کنار حفظ ارزش های غذایی را به همراه دارد. از دیگر ویژگی های این دیگ ها میتوان کاهش مصرف انرژی، کاهش نیروی انسانی، پخت یکنواخت مواد و... نام برد.

 دستگاه خورشت پز صنعتی

5- فر دیزی پز 

هرگاه نام دیزی به زبان می آید حضور در یک سفره خانه سنتی با کاسه های آبی و دیزی های خوشمزه در کنار پیاز سفید را تداعی می کند . با توجه به علاقه شدید ایرانی ها به غذای سنتی دیزی حضور یک فر دیزی پز در دیزی سرا ها و رستوران های سنتی ضروری می باشد جنس فر دیزی پز معمولا استیل می باشد و شامل ظرفیت های  32، 40، 80 و100 تایی می باشد .این فر دارای یک درب کشویی می باشد که با بسته شدن آن دما به صورت یکنواخت پخش می شود. این دستگاه معولا دو جداره با پوشش عایقی مناسب می باشد که می توان به سادگی دیزی های خوشمزه ایرانی را تهیه کرد.

 فر دیزی پز صنعتی

 

6- اجاق گاز رومیزی

اصلی ترین وسیله مورد نیاز هر آشپزخانه چه صنعتی چه غیر صنعتی اجاق گاز می باشد. اجاق گاز ها برای پخت و پز و گرم کردن غذا در خانه و رستوران مورد استفاده قرار میگیرد و بسته به کاربرد و جنس دارای انواع مختلفی هستند  2، 4، 6 شعله، به صورت ایستاده، کوره ای ، تمام استیل و...

اجاق گاز های رستورانی چون به دفعات خیلی زیاد و در دماهای بالا مورد استفاده قرار میگیرند باید دارای سرشعله های مقاوم به دما و قابل شستشو باشد. از جمله رایج ترین اجاق گاز هایی که در آشپزخانه های صنعتی استفاده میشود معمولا از نوع گاز ی می باشد و نوع برقی آن استفاده کمتری دارد.

7- گرم خانه وسیله ای برای گرم نگه داشتن غذا

در کنار پخت غذا ها مکانی نیازمند است تا این غذا ها را برای مدت زمان زیادی به صورت گرم نگهداری کنند. معمولا برای نگهداری از گرمخانه ها استفاده می شودکه به دو دسته خشک و مرطوب تقسیم می شود

گرمخانه خشک 

وسیله ای برای گرم نگه داشتن غذا در آشپزخانه های صنعتی محسوب می شود. این دستگاه ها وسایل بسیار کاربردی برای نگه داری غذا ها در رستوران ها، کارگاه ها، اداره جات و... می باشد . از ویژگی این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد.گرمخانه خشک صنعتی دارای دو المنت 1500 واتی و یک ترموستات قابل تنظیم است . بهترین دما برای نگه داری غذا 70 درجه می باشد. این گرمخانه دارای عایق سرامیکی ، مجهز به تنظیم دمای بخاری و گرم کردن در کمترین زمان ممکن می باشند.

 گرمخانه خشک صنعتی

گرمخانه مرطوب

از این گرمخانه ها جهت پشتیبانی از کانترها در سلف سرویس ها مورد استفاده قرار می گیرد علاوه بر اینک غذا را گرم نگه میدارند برای پخت برنج و مرغ نیز استفاده می شوند از ویژگی های این محصول وجود یک وان در پشت دستگاه می باشد مقدار آب داخل آن توسط مخزن شناور تنظیم می شود و آب داخل وان همواره گرم می باشد که این روند باعث گرم بودن و حفظ رطوب غذا و نگهداری برای مدت زمان طولانی می گردد.از مشخصات آن می توان به وجود مخزن شناور، مجهز به نشانگر دما، درزگیر سیلیکونی مقاوم به حرارت و ... نام برد.

 گرمخانه مرطوب صنعتی

شرکت صنعتی پویا صنعت یکی از شرکت های موفق در زمینه تولید و تامین تجهیزات آشپزخانه های صنعتی می باشد. از افتخارات این شرکت ثبت اختراع دستگاه کباب زن اتوماتیک، دستگاه جوجه چوبی و همبرگر زن اتوماتیک می باشد که کمک بزرگی در بهبود سرعت وشرایط پخت آشپزخانه های صنعتی داشته است و بهترین تجهیزات آشپزخانه های صنعتی را با بالاترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار می دهد. شرکت پویا صنعت یکی از اعضای سامانه جامع صنعتی شمستا به عنوان بانک اطلاعات صنعتی کشور می باشد . متخصصان زیادی در گرایش های مختلف در سامانه شمستا حضور دارند. در صورتی که نیازمند مشاوره و راهنمایی برای راه اندازی آشپزخانه و خرید تجهیزات مخصوص آشپزخانه های صنعتی هستید می توانید از متخصصان شرکت صنعتی پویا صنعت و دیگر متخصصان عضو سامانه شمستا کمک بگیرید.