مقاله سامانه شمستا در سایت HSEbama

معرفی شمستا در سایت HSEbama

همواره یکی از مهم ترین معیارهای پیشرفت و توسعه یافتگی یک کشور، وضعیت صنایع آن می ­باشد. این در حالی است که میهن عزیز اسلامی­ ما اکنون با توجه به تحریم ­های ظالمانه استکبار جهانی نیاز به توجه خاص در بخش صنعت دارد و به همین جهت رهبر معظم انقلاب، سال ۱۳۹۹ را به نام جهش تولید نامگذاری کردند. بر این اساس پژوهشکده امیرکبیر ایرانیان که با توجه به کادر مجرب خود که متشکل از متخصصین دانشگاه و صنعت می­ باشد تصمیم به طراحی و اجرا سامانه جامع شتابدهنده مجازی ساخت، تحقیق و آموزش (شمستا) گرفتند تا با کمک این سامانه ارتباط بین صنعت و متخصصان را تسهیل کرده و با معرفی متخصصان و صنعتگران به صاحبان صنایع بر پیشرفت صنعت کشور بیفزاید. این نمایشگاه مجازی با ارائه حداقل دوازده خدمت در بخش صنعت تلاش نموده تا بطور جامع نیازهای صنعتی کشور را برآورده سازد.

نمایشگاه مجازی شمستا

از جمله مهم ترین بخش های آن نمایشگاه مجازی بومی ­سازی قطعات است که به ارائه نیازهای صنعت کشور بر بستر اینترنت می­ پردازد و این نمایشگاه مجازی می­ تواند گام مهمی در خودکفایی کشور داشته باشد. در زیر به تفصیل در مورد خدمات این سامانه جامع توضیح داده خواهد شد.

نمایشگاه بومی سازی قطعات

این بخش را می توان یکی از مهم ترین بخش های سایت در نظر گرفت که با توجه به نیاز کشور و تحریم های استکبار جهانی می­ تواند کمک بزرگی به بخش های صنعتی کشور باشد. این بخش به نحوی طراحی شده که کارخانه ها و مراکز صنعتی کشور می ­توانند نیاز های صنعتی خود را به معرض نمایش قرار داده و با وارد کردن اطلاعات پایه مربوط به قطعه یا دستگاه مورد نیاز خود آن را به صورت طولانی مدت در معرض دید متخصصان قرار دهند تا متخصصین یا مراکزی که پتانسیل ساخت آن را دارند بتوانند با متقاضیان ارتباط برقرار نمایند.

دکتر مسلمان یزدی

دکتر حسنعلی مسلمان یزدی، بنیانگذار شمستا

نمایشگاه مجازی صنعتگران و خدمات صنعتی

در این بخش شرکت ها، سازندگان و حتی صاحبان خدماتی که فعالیت مرتبط به صنعت دارند می ­توانند به معرفی خود و خدماتشان بپردازند. این بخش به نحوی طراحی شده که هر شرکت یا واحد صنعتی می ­تواند یک صفحه سایت مختص خود و با مدیریت کامل خود در اختیار داشته باشد تا مجوز ها، بروشور­های تبلیغاتی و توانایی های خدماتی خود را در آن به نمایش بگذارد.

متخصصان، سازندگان و محققان

در این بخش متخصصان، سازندگان، محققان و مدرسان در زمینه های مختلف مرتبط با صنعت به معرفی خود و پتانسیل های کاری خود می ­پردازند تا متقاضیان با ایشان و ضرفیت هایشان آشنا شده و بتوانند بصورت مستقیم در ارتباط باشند.

مشاوره طراحی و ساخت

در این بخش کاربر می­ تواند از میان متخصصین که حاضر به مشاوره هستند را مورد جستجوی تخصصی قرار دهد و بر اساس تجربیات و سوابق کاری و روزمه آنها، مشاور مورد نظر خود را بیابد.

طرح های تحقیقاتی

در این بخش سازمان ها و ادارات می ­توانند مشکلات و مسائلی که در قالب طرح های تحقیقاتی و اولویت های پژوهشی قرار می­ گیرند را جهت ارائه به مجموعه پژوهشگران ثبت کنند. همچنین متخصصان و محققان می توانند با آخرین طرح های تحقیقاتی، اولویت های پژوهشی و طرح های نوآورانه در کشور آشنا شوند.

خدمات آموزش

در این بخش کاربر می­ تواند علاوه بر شرکت در کلاس های برنامه ­ریزی شده درخواست آموزش های بلند مدت یا کوتاه مدت و یا حتی به صورت مساله محور داشته باشد، تا مدرسان مرتبط در حوزه مورد درخواست، پیشنهاد ساعت و قیمت خود را اعلام کنند. از مزایای  این بخش  این است که کاملا در بستر آنلاین برگزار می شود و مشاهده رزومه مدرسان برای کاربر آزاد می ­باشد و کاربر می تواند از بین متخصصین که حاضر به تدریس باشند بر اساس رزومه و سوابق کاری انتخاب نماید.

خدمات فنی

در این بخش کاربران می ­توانند حل مسائل فنی، مدل سازی، طراحی و حتی انجام مباحث و مشکلات فنی خود را در اختیار مدرسان، پژوهشگران و فعالان عرصه خدمات صنعتی قرار دهند تا در کوتاه ­ترین زمان به بهترین شکل انجام شود.

علاوه بر این هفت خدمت اصلی یک سری خدمات تکمیلی نیز برای این سامانه در نظر گرفته شده که به شرح مختصر هر یک می­ پردازیم :

سرمایه گذاری

در این بخش که خود دارای دو زیر گروه متقاضی ­سرمایه و سرمایه­ گذار می ­باشد، کاربران می ­توانند طرح های خود را به صورت مختصر معرفی کرده تا سرمایه­ گذاران در صورت تمایل با ایشان تماس بگیرند و نیز فرد سرمایه ­گذار می ­تواند آمادگی خود را برای سرمایه ­گذاری در صنعت مورد نظر خود اعلام کند تا افراد متقاضی بتوانند با ایشان ارتباط برقرار کنند.

کاریابی

در این بخش شرکت ها و مراکز می ­توانند آگهی های استخدام و جذب نیرو را بارگذاری نمایند تا کاربران سامانه آن ها را مشاهده کنند و از طرف دیگر افراد متقاضی کار نیز می ­توانند به معرفی خود و تخصص های خود پرداخته و درخواست کار دهند و تا مورد بازدید صنعتگران و مراکز صنعتی قرار گیرد.

کارآموزی

شرکت هایی که پتانسیل جذب کار­آموز دارند در این بخش می­ توانند آگهی خود را اعلام نمایند تا کاربران متقاضی دوره کار­آموزی با مراکز مرتبط آشنا شوند و در صورت نیاز به آن ها مراجعه کنند.

موارد ذکر شده بخش های خدمات سامانه جامع شمستا می باشد که امید است مورد توجه مدرسان، متخصصان، صاحبان صنایع و صنعتگران قرار گیرد و بتواند قدمی هر چند کوچک در راه پشبرد هر چه سریعتر اهداف نظام اسلامی مان داشته باشد.

لینک