کارآموزی (Internship) و نقش آن در پیشبرد صنعت

کارآموزی و پیشبرد صنعت:

 

سامانه جامع صنعتی شمستا (شتابدهنده مجازی ساخت تحقیق و آموزش) به عنوان بانک اطلاعات صنعت و به عنوان دارنده اطلاعات مراکز صنعتی کشور در تمام استان ها و صنایع مختلف اعم از نمایشگاه های صنعتی حتی بصورت مجازی کوشیده است که نقش خود را به عنوان ارتباط دهنده صنعت در کشور و بیان نیازمندی های صنعتی کشور ایفا کند. در این میان یکی از نیازمندی های صنعت علاوه بر استخدام در صنعت، بیان نیازهای آموزشی آن به ویژه آموزشهای عملی در صنعت است که در بخش کارآموزی در صنعت نمود پیدا می کند لذا این سامانه جامع صنعتی کوشیده است تا محلی برای بیان نیازمندی های مکان ها و مراکز صنعتی متقاضی کارآموزی باشد تا دانشجویان و حتی متقاضیان کار در صنعت بتوانند با نیازهای مراکز صنعتی در زمینه کارآموزی آشنا شده، نیازهای صنعتی در تامین نیروی کار متخصص در زمینه کار با ماشین آلات و دستگاههای صنعتی را بدانند و بتوانند در هنگام تحصیل در کنار فراگیری دروس فنی و مهندسی در زمینه عملی نیز مشغول شده و کسب تجربه نمایند تا پس از فارغ التحصیلی و به عنوان نیروی متخصص در صنعت بدون هر گونه دغدغه ای جذب بازار کار هدف (صنعت) شوند.

 در ادامه، پس از تعریف اصطلاح کارآموزی و بیان ضرورت آن به بیان کلی مزایا، اهداف و توضیحات پیرامون آن می پردازیم...

 

تعریف کارآموزی:

 

کار آموزی یک نوع نظام آموزشی است که در آن به کارآموزان با توجه به مهارت‌ های مورد نیازشان، آموزش داده می ‌شود و یا به تعریف دیگر دوره‌ ای با زمانبندی مشخص می باشد که طی آن کارآموز در یک کارگاه مرتبط، به یادگیری مهارت های تعریف شده می پردازد. کارآموزی با نام های مهارت آموزی و کارورزی نیز شناخته می شود این دوره ها شامل مشاغل صنعتی و نیز افرادی که به دنبال  گرفتن مجوز برای فعالیت در یک حرفه هستند، می ‌شود. معمولاً بیشتر آموزش‌ ها در کارآموزی، در حین انجام کار برای کارفرما انجام می ‌گیرد؛ در عوض آن، کارآموزان نیز پس از کسب مهارت‌ های لازم، برای مدت معینی که با کارفرما به توافق رسیده‌ اند، کار خود را، ادامه می ‌دهند.

 

انجام هر کار تخصصی نیاز به دو فاکتور دانش و مهارت دارد و قطعا همراهی فاکتور تجربه می تواند دو عنصر قبلی را تکمیل و قدرتمند نماید. همه ما درباره این موضوع که مهارت در بازارکار حرف اول را می ‌زند، با هم توافق داریم اما شاید تعریف یا سبک هر یک از ما درباره نحوه کسب یک مهارت آن هم در سطح حرفه‌ای، بسیار متفاوت باشد.

 در هر صورت بشر طی سالیان زیاد سیستم های مختلفی برای دانش آموزی بوجود آورده است که هر فرد با گذراندن مدارج تعریف شده در این سیستم، علوم مختلف و مورد علاقه خود را آموخته و دانش خود را افزایش می دهد تا بتواند از پدیده های مختلف اطرافش درک بهتری داشته و به تفسیر آن ها بپردازد و دوره کارآموزی، فرصتی است که کارفرمایان در اختیار دانشجویان قرار می ‌دهند تا در حیطه ‌های کاری مورد علاقه خود، تجارب کافی را نیز کسب نمایند.

 

دوره‌های کارآموزی را می‌توان در سایت‌های کاریابی مختلف و حتی در محیط دانشگاه جستجو کرد اما سامانه جامع صنعتی شمستا این افتخار را دارد که در کنار اطلاعات مراکز صنعتی کل کشور حتی در شهرستان ها و استان های مختلف این نیاز ها در بخش های گوناگون را بصورت مجموعه ای کامل و منحصر بفرد در اختیار کاربران خود قرار دهد. اگر چه این سامانه صنعتی در بخشهای نمایشگاهی خود نیز محصربفرد می باشد از جمله نمایشگاه مجازی بومی سازی در صنعت و یا نمایشگاه صنعت که نمایشگاه مجازی صنعتگران و خدمات صنعتی می باشد و نمایشگاه ساخت داخل که قطعات و ماشین آلات بومی سازی شده در کشور را نمایش می دهد و حتی نمایشگاه تجهیزات، ماشین آلات، ساختمان ها، سوله های صنعتی و مواد صنعتی نیز در نوع خود در کشور بی مانند می باشد.

 با توجه به این وظایف سنگین سامانه لازم است به جامع نگری مسئولان این سامانه در بخش صنعت اشاره نمود که بخش کارآموزی در صنعت را نیز در کنار این خدمات قرار داده اند.

مزایای دوره کارآموزی:

 

•        آشنا شدن با محیط های کاری و برقراری ارتباط با افراد با تجربه در آن حوزه

•        پیاده سازی دروس آکادمیک و دانشگاهی در قالب پروژه های عملی در محیط کار واقعی

•        امکان ادامه همکاری با مجموعه های پذیرنده کارآموز

•        تهیه رزومه و سابقه کار برای اشتغال در سازمان های بزرگ‌ تر

•        تبادل دانش و تجربه بین صنعت و دانشگاه

•        افزایش خود باوری در افراد و امکان بروز خلاقیت و نوآوری

•        فراهم سازی بستر مناسب برای رشد و توانمند سازی همه جانبه نیروی انسانی

•        فرصتی برای بهبود دانش و مهارت‌ های خود در یک زمینه یا صنعت خاص

•        آشنایی با نحوه کار در مشاغل مختلف و چالش‌ های روزمره آنها

•        کسب تجربیات کاری ارزشمند برای متمایز‌ب ودن از سایر شاغلان در صنعت مشابه

•        به‌ کارگیری مفاهیم و راهبرد های تدریس ‌شده در دانشگاه در یک محیط کار واقعی

 

اهداف گذراندن دوره کارآموزی :

 

  • * آشنایی دانشجویان با کارهای عملی و اجرایی و مسائل کارگاهی از نزدیک به طوری که فرصت تطبیق آموخته ها را با عمل درک کنند و در رفع کمبود ها و نواقص احتمالی بکوشند.
  • * برخورد با مسائل کارگاهی ، کارگری ، اجتماعی و روبرو شدن با واقعیت های عینی
  • * واقف شدن به اهمیت مهارت های علمی و رابطه بین آنها و نحوه همکاری صاحبان مهارت ها و تخصص های مختلف و نقش هر کدام در پیشبرد کارها
  • * آگاهی یافتن به نقش اداره کارگاه و لزوم تسلط کافی به کارهای عملی و اجرایی
  • * ايجاد فرصتي مناسب براي شکوفايي خلاقيت هاي دانشجويان و ارائه روش هاي بهتر در ايجاد عمليات.
  • * انتقال يافته هاي دانشگاهي و پژوهشي ، از دانشگاه به صنعت

 

 

کارآموزي دانشجويان ، پلي است بين دانشگاه و صنعت به شرط آن که ، دانشجويان از نظر مباني علمي قوي بوده و حرف جديدي براي کارگران بخش صنعت داشته باشند

 

 

کارآموزی، پلی به سمت کسب و کار موفق:

 

بعد از اتمام دوره آموزش و کارآموزی، امکان راه‌ اندازی کسب‌ و کار شخصی برای فرد فراهم است. اگر در هنگام کارورزی به خوبی ظاهرشده  و تمام توانمندی خود را به اساتید و کارفرما نشان داده باشد، امکان حضور دائم و استخدام رسمی وی در شرکت نیز وجود.

 

یادگیری مهارت های چند جانبه با کارآموزی:

 

برای وارد شدن فرد بصورت موفق به بازار کار لازم است مهارتهایی را آموخته و تجربیاتی را کسب کرده باشد که به موفقیت او کمک کرده و درصد خطاهایش را کاهش دهد، از جمله :

1-  مهارت های سخت (Hard Skills شامل مهارت های تخصصی مربوط به تحصیلات که هر فردی برای عملی کردن دانش خود مستلزم یادگیری این مهارت ها می باشد.

2- مهارت های نرم (Soft Skillsشامل مهارت های غیر تخصصی که فرد می تواند به شکل اختیاری به یادگیری آن ها بپردازد. این مهارت ها عموما شامل توانایی افراد در انجام تعاملات مختلف با دیگران و انجام کار های تیمی می باشد.

این روزها، بلد بودن قوانین کار گروهی و تیمی بسیار با ارزش است؛ چون باعث افزایش سرعت تولید ارزش افزوده در سازمان خواهد شد.

 

 

یک دوره کارآموزی خوب دوره‌ای است که در یک زمینه تخصصی اشراف کامل نسبت به اصول، قواعد و تکنیک های آن زمینه را بصورت کامل و عملی به فرد ارائه دهد.

 

 

نکته کلیدی اینجاست که موفقیت پس از گذراندن دوره تحصیلی و کسب مهارت های تخصصی، پرداختن به تکنیک های روابط عمومی، کار با نرم افزار های مختلف، مدیریت خرید و فروش، سخنرانی، تدریس و یافتن ارتباط این تکنیک ها با تخصص فرد می باشد. چرا که مهارت های غیرتخصصی زمانی با ارزش هستند که بتوان با استفاده از آن ها در راستای تقویت و گسترش مهارت های تخصصی قدم برداشته و ارتباط مناسبی بین این دو نوع مهارت برقرار کرد.

تحقیقات انجام شده در ارتباط با کارآموزی:

 

در رابطه با گذراندن دوره‌ های کارآموزی تحقیقاتی صورت گرفته است. برای مثال نظرسنجی که توسط موسسه Graduate Advantage انگلستان صورت گرفته، نشان می‌دهد که 81 درصد کارآموزان در پیدا کردن کار موفق بوده‌اند و 74 درصد آن‌ها به صورت رسمی و با قرارداد های بلند مدت مشغول به کار شده‌ اند. از این گروه، 68 درصد آن ‌ها بر این باور هستند که دوره‌ های کارآموزی در پیدا کردن شغل مورد علاقه‌ شان موثر بوده و 33 درصد آن ‌ها نیز هنوز در همان شرکت‌ هایی که دوره کارآموزی خود را گذرانده‌ اند، مشغول به کار هستند. جان پرایر محقق آموزشی با 25 سال سابقه تحقیق در این باره اظهار می‌کند که:

یکی از مهمترین یافته‌ های مطالعات این است که آن دسته از فارغ‌ التحصیلانی که همزمان با تحصیل در دوره کارآموزی نیز حضور یافته‌ اند، 2 برابر بیشتر شانس استخدام شدن نسبت به آن دسته که در این دوره‌ ها شرکت نکرده ‌اند را دارند. همچنین این افراد 1.5 برابر اقبال بیشتری دارند که به رتبه‌ های بالاتر شغلی نیز دست پیدا کنند.

 

مقالات مرتبط:

شمستا و بیان معیارها در استخدام مراکز صنعتی

آگهی های استخدام مراکز صنعتی در بانک اطلاعات صنعت شمستا