عارضه یابی صنعتی کارخانه ها و اهمیت آن در صنعت

عارضه یابی کارگاهها و شرکتهای صنعتی

عارضه یابی به معنی پی بردن به مشکلات، نواقض و کمبودها می باشد که این می تواند در مورد هر بخش، سازمان، شرکت یا کارگاه و کارخانه صنعتی باشد. چه بسا بسیاری از سازمانها و ادارات دولتی در پی عارضه یابی مشکلات و فرایندهای اداری و سازمانی خود می باشند. هر سازمان، کارگاه و یا کارخانه و شرکت صنعتی خواهان اینست که بتواند با حداکثر توان و پتانسیل کار کرده و به بیشترین راندومان در فعالیت خود برسد.

 آنچه در اینجا حائز اهمیت است شناسایی عواملی ست که باعث نرسیدن به بیشترین بهره برداری از ظرفیتها و توان موجود می باشد و در ادامه تلاش برای ارائه یک راه حل عملی و اجرایی که بتواند برطرف کننده این مشکلات.

عارضه یابی در فرایند یک کارگاه و یا شرکت صنعتی می تواند در بخش های مختلف و از جهات مختلف مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد از جمله:

  • * عوامل انسانی
  • * عوامل تکنولوژیکی
  • * دانش روز
  • * دستگاه ها و سیستم های کنترل کیفی
  • * تدابیر علمی و عملی برای کم کردن ضایعات یا استفاده مفید از آنها پس از ایجاد
  • * و.......

گام اول:

گاهی مشکلات یک شرکت صنعتی ناشی از حضور نیروی کاری غیر متخصص و گاهی در اثر نداشتن نیروی متخصص و حتی در برخی از موارد آبدیت (به روز)  نبودن نیروی متخصص فعال در مسیر تولید می باشد.

 چه بسیار شرکتهایی که با داشتن دستگاهای مجهز با تمام ظرفیت و توان تولید نمی کنند، تنها به دلیل نداشتن کارگر مناسب برای اجرا و کار کردن با دستگاه ها.

و متاسفانه به کرات شاهد مشکلاتی در کارگاههای صنعتی زیادی هستیم که ناشی از نداشتن نیروی متخصص و مجرب برای انجام تحقیق و توسعه (بخش R&D) خود ندارند.

با توجه به موارد نام برده شده میتوان نتیجه گرفت که در مبحث عارضه یابی  مشکلات نیروی انسانی از جمله کمبود نیرو و یا عدم تخصص آن می تواند باعث بروز مشکلاتی برای یک کارخانه صنعتی باشد. پس کمبود نیروی انسانی، عدم تخصص فرد در یک مجموعه یا شرکت و مورادی حتی مثل خصوصیات اخلاقی و رفتاری یک فرد در یک شرکت یا سازمان می تواند در فرآیند عارضه یابی موثر باشد.

چه بسیار شرکتهایی که مشتریان خود را به سبب برخورد بد کارمندشان از دست داده و برعکس برخورد های خوب نیرو و پرسنل یک مجموعه باعث جذب مشتریان شده و درآمد بسیاری را نصیب صاحبان آن مجموعه کرده است.

 

گام دوم:

دراین مرحله از عارضه یابی می توان به تکنولوژی، ماشین آلات و فرآیندهای تولید اشاره کرد.

 بسیاری از شرکتها و کارخانجات صنعتی در کشور به ویژه در سالهای اخیر به واسطه تحریم هایی که بر کشور اعمال شده است در بخش صنعت نه تنها به روز نیستند بلکه نسبت به دنیا چند سال عقب می باشند و راندومان کارخانجات با بازدهی بسیار پایین در حال اجراست چرا که ماشین آلات، تجهیزات و حتی مواد اولیه آنها با کیفیت و با آخرین فناوری های روز دنیا همگام نمی باشد.

 لذا در عارضه یابی علت بازدهی پایین می توان به این عوامل اشاره کرد اما گاهی فرآیندهای کارخانجات و نحوه چیدمان دستگاه های صنعتی و حتی افراد در کارخانه درست نمی باشد لذا در عارضه یابی این کارخانجات می بایست از حضور کارشناسان در صنعت استفاده کرد تا طی ارزیابی فرآیندها به بررسی، تجزیه و تحلیل آنها پرداخته و به عنوان مشاوری امین و متخصص به صاحبان صنایع و مالکان کارخانجات و شرکتها در زمینه اصلاح چیدمان دستگاه ها و... مشاوره فنی دهند تا آن مجموعه بتواند با حداکثر توان و ظرفیت به تولید بپردازد.

 

 لذا سامانه جامع صنعتی شمستا به عنوان بانک اطلاعات صنعت و با هدف ارتقای صنعت کشور عزیزمان درکنار اقداماتی که به صنعتگران با ارائه چهار نمایشگاه آنلاین و دوازده خدمت صنعتی می دهد، اکنون در اقدامی دیگر به عنوان مشاوری متخصص و متعصد با اتکا به تخصص مجموعه متخصصان خود در کنار صاحبان صنایع و شرکتهای صنعتی قرار گرفته و ضمن ارزیابی فرایند تولید در خصوص موارد فنی به آنها مشاوره و راهنمایی می دهد و از متخصصان برای ساخت دستگاهها و قطعات مورد نیاز جهت افزایش راندومان استفاده می کند و بسیار خوشحال است که در اولین درخواست از سوی یکی از صاحبان کارخانجات تولید شمش، ضمن بررسی علت تولید ضایعات زیاد و نیز کاهش راندومان تولید، به شناسایی گلوگاها در فرایند تولید پرداخته و با کمک متخصصان سامانه جامع صنعتی شمستا به ارائه طرح برای چیدمتن جدید دستگاه ها و ساخت دستگاه جدیدی جهت رفع این مشکل پرداخته است.

اگر چه در ابتدا سامانه جامع صنعتی شمستا خود را موظف به تهیه لیست مشاورانی مجرب از میان متخصصان خود جهت این امر می دانست اما با درخواستهای زیاد صاحبان صنایع و حتی صنعتگران در اقدام جدید خود به منظور تسریع درفرآیند برقراری ارتباط بین متخصصان، صنعتگران، صاحبان و مالکان کارخانجات و شرکتها و... در جهت ارتباط بین آنها نیز تلاش و کوشش خود را آغاز نموده است که انشا الله در مطالب بعدی در خصوص گام های بعدی لازم در مسیر عارضه یابی در صنعت بطور مفصل خواهیم گفت.

در مقاله ی قبل گزارشی از مراحل طی شده در عارضه یابی یکی از کارخانه های عضو سامانه شمستا به تفصیل بیان شد

در مقاله های بعدی ، جهت تکمیل اطلاعات با ما همراه باشید.