استخدام صنعتی

استخدام های صنعتی، شرایط و ملزومات آن

امروزه موضوع استخدام و جذب نیروی انسانی به عنوان یک چالش برای همه شرکت ها خصوصا شرکت های صنعتی و تولیدی مطرح می شود. از طرفی کاریابی در صنعت و موضوع استخدام صنعتی برای افراد جویای کار نیز مشکل بزرگی به حساب می آید.

سامانه جامع صنعتی شمستا با در نظر گرفتن این اهمیت برآن است تا با بیان یک سری از الزامات موثر بر ثبت آگهی های استخدم صنعتی و نیز جذب نیروهای فنی و صنعتی به فضای کاری مناسب در این مقاله راهنما و راه گشای شرکت های متقاضی نیروی صنعتی و نیز نیروهای صنعتی متقاضی کار باشد.

 بسیاری از کارجویان پس از مشاهده آگهی استخدام صنعتی و مطالعه آن متوجه می شوند که شرایط استخدام کلی مورد نظر برای شرکت های صنعتی را دارند؛ اما در اغلب موارد در مصاحبه استخدامی رد می شوند. بنابراین نیاز است که کارجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با ویژگی های کار در صنعت آشنا شوند تا بتوانند توقعات مورد نیاز شرکت ها را برآورده کنند.

از طرف دیگر سازمان های صنعتی نیز از عدم تجربه صنعتی کارجویان گلایه می کنند. در نتیجه نیاز است تا کارجویان قبل از ورود به صنایع آموزش های صنعتی لازم را ببینند. دوره های کارآموزی و فنی و حرفه ای می توانند در جهت آماده سازی نیروها قبل از فرایند استخدام نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.

معظلات احتمالی کاریابی در صنعت

معضلی که در مورد به کارگیری نیروهای تازه فارغ التحصیل شده وجود دارد این است که آنها اغلب تجربه صنعتی ندارند و بیشتر از دیدگاه تئوری به مسائل نگاه می کنند. تدوین برنامه های کاربردی و صنعتی در دانشگاه ها و استفاده از اساتید فنی و صنعتی تر می تواند کمک شایانی در جهت بهبود این ضعف کند. از طرفی دوره های کارآموزی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و اهمیت این موضوع برای دانشجویان فنی تبیین شود. عدم توجه به این مسائل می تواند موجب سرخوردگی نیروهای جوان در کار و در نتیجه مهاجرت آن ها شود.

موضوع دیگری که باید به آن پرداخته شود این است که دروس تئوری که در دانشگاه ها تدریس می شود و مباحثی در آن ها مورد پژوهش قرار می گیرد، سطح بالاتری نسبت به صنعت داخل کشور دارند و این عدم نزدیکی مسائل صنعت و پژوهش های دانشگاهی نیز باعث می شود تا نیروهای جوان متناسب با نیاز صنعتی کشور تربیت نشوند و از کنار مهارت های ساده صنعتی به راحتی عبور کنند و آن ها را نادیده بگیرند. در نهایت همین موضوع هم موجب فرار نیروهای انسانی و عدم علاقه به صنعت داخل کشور می شود.

چگونه وارد صنعت شویم؟

هر فردی که قصد دارد وارد فضاهای صنعتی شده  و بخواهد در اینگونه فضاها به فعالیت خود ادامه بدهد، باید با یک سری مهارت های نرم نیز آشنا شود که موجب تسهیل در فرآیند استخدام می شود.

امروزه شرکت ها به سختی قانع می شوند که فرد جدیدی را استخدام کنند. آنها تلاش می کنند تا بعد از اطمینان از مهارت های فرد، با به کارگیری آن شخص موافقت کنند. گسترده ترین مشکل مربوط به افرادی می شود که سابقه کاری ندارند. این افراد باید با شناخت بیشتری قدم در فرآیند استخدام بگذارند و بتوانند کارفرمایان را قانع کنند که فرد مناسبی برای آن موقعیت شغلی هستند.

شرکت ها برای استخدام افراد معمولاً ویژگی هایی را در نظر می گیرند. یکی از این ویژگی ها این است که آنها دوست دارد افرادی را جذب کنند که علاقه مند به فعالیت در موقعیت شغلی مورد نظر هستند. این موضوع به این معناست که میان شرکت و فرد یک علاقه مندی و ارزش مشترک وجود دارد و شخص، کار مورد نظر آن ها را فقط از روی احساس وظیفه انجام نمی دهد.

از جمله ویژگی های دیگری که شرکت ها در استخدام مد نظر می گیرند، توانایی انجام کار تیمی، مدیریت همزمان چندین کار و مدیریت احساسات است.

به دلیل اینکه اکثر کارها در شرکت ها به خصوص شرکت های نوپا و استارتاپی به صورت تیمی انجام می شود و عملکرد هر فرد بر نتیجه کل تیم تأثیر می گذارد، توانایی ارتباط با اعضای تیم و انجام کار تیمی اهمیت پیدا می کند. همچنین محیط های صنعتی همواره پر از استرس و شرایط سخت می باشد و کار کردن در اینگونه محیط ها نیازمند کنترل احساسات و مدیریت همزمان چندین کار می باشد.

نکته:

 البته مدیران شرکت ها نیز باید این مساله را در نظر بگیرند که بهتر است برای هر فردی شرح وظایف مشخصی تدوین کنند. بی توجهی به این موضوع موجب نارضایتی نیروهای انسانی شاغل در شرکت می شود.

چرایی و شرایط داشتن رزومه 

نیروهای جوانی که قصد دارند به تازگی استخدام شوند و وارد محیط کار شوند، در اولین قدم باید یک رزومه مناسب و استاندارد برای خود تهیه کنند. رزومه نباید خیلی طولانی و یا خیلی کوتاه باشد. موارد ذکر شده در رزومه باید خلاصه و تیتروار باشند و بهتر است یک رزومه را برای همه شرکت ها ارسال نکنند؛ بلکه باید متناسب با نیاز شرکت ها، فایل رزومه طوری نگارش شود که ارتباط بیشتری بین توانمندی های فرد و نیازمندی های شرکت ایجاد کند.

مثلاً اگر فردی برای یک شرکت ریخته گری رزومه ارسال می کند بهتر است تجربه کار با نرم افزارهایی که مرتبط با ریخته گری هستند را ذکر کند. به طور خلاصه بهتر است فرد به صورت اختصاصی تر رزومه خود را برای شرکت ها تهیه و ارسال کند.

به صورت کلی بخش هایی که در یک رزومه می تواند وجود داشته باشد، شامل موارد زیر است:

  • * میزان و محل تحصیلات
  • * میزان آشنایی با زبان های خارجی به خصوص زبان انگلیسی
  • * میزان آشنایی با برنامه های کاربردی  اختصاصی و عمومی
  • * سوابق کاری (در صورت نداشتن سابقه کار رسمی می توان سوابق کارآموزی را ذکر کرد)
  • * سوابق پژوهشی (مثل چاپ کتاب و یا مقاله)

با مشاهده اکثر آگهی های استخدامی به این مورد برمی خوریم که اکثر شرکت ها دنبال افرادی هستند که دارای توانایی کار با نرم افزارهای عمومی مثل Word و Excel باشند. همچنین امروزه توانایی درک متون انگلیسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آگاهی از آگهی های شغلی

برای پیدا کردن آگهی های شغلی نیز می توان با جستجو در اینترنت و شبکه های اجتماعی به آن ها دست پیدا کرد.البته آنچه در این میان مهم و بسیار موثر است آن است که به سایت هایی مراجعه کنیم که بصورت خاص در زمینه مورد نظر ما فعالیت داشته و متعاقبا آگهی های استخدامی آنها نیز در همان راستا و تفکیک شده هستند.

در حال حاضر سایت های زیادی هستند که در زمینه آگهی های استخدام فعالیت گسترده داشته و جایگاه خوبی در این مسیر نیز یافته اند اما لازم به ذکر است که هیچ کدام بصورت نیچ( خاص ) فعالیت نمیکنند و گستره آنه شامل تمامی بخش های شغلی از عمومی گرفته تا تخصصی می شوند و این کار را برای اهالی صنعت سخت تر کرده است

سامانه جامع صنعتی شمستا به عنوان بانک اطلاعات صنعت و از جمله فعالین در این بخش، با طراحی و پیاده سازی بخش " کاریابی " فضایی را محیا نموده که به نشر آگهی های استخدام صنعتی بصورت خاص پرداخته و به کمک متقاضیان کار در کارگاه ها و کارخانه های صنعتی بیاید  و علاوه بر این با داشتن فضایی برای بارگذاری رزومه و معرفی خود و زمینه های تخصصی خود این امکان را داشته باشند تا توسط جویندگان نیروی کار صنعتی دیده شده و در صورت نیاز با ایشان تماس گرفته شود.

فرد جویای کار قبل از حضور در مصاحبه استخدامی باید نسبت به فعالیت های شرکت آشنایی پیدا کند و امروزه این آشنایی را با مشاهده وب سایت شرکت می توان به راحتی انجام داد. حتی بهتر است در مورد موقعیت شغلی مورد نظر مقالات متعددی مطالعه شود تا این حس به فرد مصاحبه کننده القا بشود که فرد متقاضی با زمینه های فعالیت آنها آشنایی خوبی دارد.

جلسه مصاحبه و شرایط آن

قبل از حضور در جلسه مصاحبه، فرد جویای کار باید از خود این سؤال را بپرسد که چرا باید کارفرما او را استخدام کند و چه ویژگی ها و توانمندی هایی او را از سایر متقاضیان متمایز می کند. با تفکر در مورد این سؤال بسیاری از توضیحات مفید در ذهن فرد جویای کار قبل از حضور در جلسه شکل می گیرد و می تواند پاسخ های بهتری تهیه کند. بهتر است در جلسه مصاحبه استخدامی، فرد با ظاهری مرتب و تقریباً رسمی حاضر شود و از بروز استرس خود جلوگیری کند.

برای شرکت ها این موضوع اهمیت زیادی دارد که فردی که می خواهند استخدام کنند، برنامه بلند مدت برای کار در شرکت آن ها داشته باشد. به همین دلیل در جلسه مصاحبه از فرد درباره برنامه چند سال آینده او سؤال می پرسند. به هر حال برای مدیران شرکت ها بسیار مهم است که بر روی فردی سرمایه گذاری کنند که قرار است برای چندین سال برای آن ها کار کند. زیرا آن ها ممکن است برای آموزش فرد هزینه های مادی و معنوی زیادی را متحمل شوند.

ویژگی مهم دیگری که می تواند تأثیر مثبتی در استخدام فرد داشته باشد، این است که متقاضی فردی تک بعدی نباشد و تجربه انجام کارهای ورزشی و فرهنگی را داشته باشد. برای اکثر مدیران این موضوع روشن است که افراد چند بعدی می توانند خلاقیت بیشتری نسبت به افراد تک بعدی داشته باشند و می توانند در انجام کارها روش های خلاقانه ای را به کار ببرند.

در نهایت ذکر این نکته لازم است که افراد به سمت شغلی قدم بردارند که به آن علاقه دارند و با روحیه آن ها سازگار است. زیرا عدم علاقه مندی به شغل می تواند تأثیر منفی در زندگی شخصی فرد داشته باشد و موجب نارضایتی فرد از زندگی شود.

مقالات مرتبط:

شمستا و نقش آن در کاریابی

آگهی های استخدام مراکز صنعتی در بانک اطلاعات صنعت شمستا

شمستا و بیان معیارها در استخدام مراکز صنعتی