کوره های صنعتی ساخت زغال، مزایا و انواع آن

کوره های صنعتی ساخت زغال، مزایا و انواع آن 

سامانه جامع صنعتی شمستا  (یکی از فعالان عرصه صنعت کشور و بانک اطلاعات صنعت) ، با در نظرگرفتن اهمیت آموزش در زمینه های تخصصی و داشتن اطلاعات به روز علمی در زمینه های مختلف صنعت و نقش سازنده ی آن در پیشرفت، سلسله مقاله های تخصصی با موضوعات تخصصی صنعت به رشته تحریر درآورده و در وبلاگ سامانه به اشتراک میگذارد تا مورد استفاده ی کاربران، متخصصان، صنعتگران و کارگاه های صنعتی  کشور قرار گیرد.

در این مقاله قصد داریم درباره ی کوره های صنعتی و ساخت کوره زغال، مزایا و انواع آن بپردازیم.

کوره های صنعتی ساخت زغال

زغال یکی از مشتقات چوب سوخته می باشد و  در ۳ نوع دسته بندی‌ می شود

  • زغال سنتی (زغال چوب)
  • زغال فشرده (زغال چینی)
  • زغال صنعتی

نکته: تفاوت انواع زغال‌ ها در نحوه تشکیل و تولید آن ‌هاست

کوره های تهیه زغال دو نوع هستند

کوره های سنتی که به صورت سنتی، یعنی با مصالح و به وسیله بناها ساخته می شود

کوره صنعتی که به صورت اتاقکی مکعبی شکل  با ابعاد و گنجایش های مختلف هستند و با گرفتن حرارت غیر مستقیم در شرایط خلاء، موجب پخته شده بریکت ها و ساخت زغال می شود

در این مقاله قصد داریم دررابطه با کوره های صنعتی، انواع و مزایای آنها صحبت کنیم

***کوره های صنعتی برای رسیدن به یک دمای بهتر و مناسبتر نسبت به روشهای قدیمی و روباز ساخته شده و مورد استفاده قرار میگیرند در نتیجه کوره های صنعتی با دمای بالاتری نسبت به روشهای سنتی سر و کار دارند.

طراحی کوره های صنعتی بر اساس کارکرد آنها، روش گرمایش، نوع سوخت مصرفی، نوع ورود هوای احتراق، نوع ساختار و شکل ظاهری کوره ها متفاوت میباشد.

گرمای کوره های صنعتی با مخلوط کردن سوخت و هوا و یا با روش انرژی الکتریکی به وجود می آید و بقیه گرما از طریق دودکشها خارج میشود.

 

کوره های زغال صنعتی

 هم اکنون در کشور ما تولید زغال به یکی از حرفه های پول ساز تبدیل شده است‌ با توجه به اینکه در گذشته برای تولید زغال از روشهای سنتی استفاده میشد و کوره های سنتی برای این کار وجود داشت اما این روش توان تولید زغال به اندازه کوره های صنعتی را نداشتند. در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در مورد راه اندازی کارگاه تولید زغال می توانید مقاله صفر تا صد راه اندازی کارگاه تولید زغال لیمو را مطالعه بفرمایید.

امروزه با وجود انواع کوره های زغال صنعتی در بازار میتوان با صرف هزینه و زمان کمتر ، با توجه به کیفیت نسبتا بالاتر زغال بیشتری را تولید نمود.

 

با توجه به شرایط و مزایای این صنعت و گسترش استفاده از آن در موارد مختلف یکی از راه های معرفی برای شرکت های تولید کننده یا تامین کننده آن حضور فعال و تلاش برای برند کردن خود در بخش های مختلف سایت ها و فضای اینترنت است

سامانه جامع صنعتی شمستا این امکان را در اختیار صاحبان و فعالان این صنعت قرار داده تا با حضور در نمایشگاه مجازی صنعتگران و خدمات صنعتی این سامانه و در اختیار داشتن تمامی امکانات یک سایت کامل با هزینه ای کم بتوانند به معرفی خود و خدمات و محصولات خود در کل کشور پرداخته و مسیر پیشرفت را به امید خدا و تلاش خودشان به سرعت بپیماییند.

انواع کوره های زغال صنعتی:

کوره های زغال صنعتی متنوع میباشد‌ و در طرحها و کارکرد های متفاوت ساخته میشوند که هر کدام برای ساخت یک نوع زغال طراحی میشوند

بعضی از این نوع کوره ها چند منظوره هستند و میتوانند چندین نوع زغال را تولید نمایند. روش تولید زغال در این کوره ها همگی به صورت تمام اتوماتیک بوده و در کمترین زمان میتوان بیشترین حجم از زغال را تولید نمود

دسته بندی کوره های صنعتی زغال

دسته بندی کوره های زغال صنعتی  با توجه به منبع انرژی و یا همان منبع سوخت 

  •        *گاز با برق
  •        *گازئیل با برق

دسته بندی کوره های زغال صنعتی بر اساس نوع و ساختار 

  •                *کوره های جداره ای
  •                *کوره های چند منظوره
  •              

مزایای کوره های صنعتی زغال

  •                             ***راندمان بالا
  •                             ***تولید حجم بالاتر زغال در زمان پایینتر
  •                             ***دفع دود حاصل از مراحل تولید بوسیله دودکش ها
  •                            ***کم کردن خطرات جانی نسبت به کوره های سنتی
  •                            ***عدم آسیب های ریوی و تنفسی در طولانی مدت به دلیل طراحی اصولی و پیشرفته
  •                            ***امکان جابجایی کوره در عین بزرگی و وزن بالا

انواع کوره های صنعتی ساخت زغال

کوره های زغال صنعتی جداره ای

 در این نوع کوره ها اصولا به دلیل طراحی که دارند میتوان زغال کبابی تولید نمود و نمیتوان زغال لیمویی با کیفیت بالا تولید کرد‌.  ولی باید توجه داشت که زغال کبابی ای که در این کوره ها تولید میشود از مرغوبیت بالایی برخوردار میباشد و قابلیت رقابت در بازار را دارد و به همین علت به این نوع کوره ها، کوره های صنعتی تک منظوره هم میگویند.

دلیلی هم که نمیتوان در این کوره ها زغال لیمویی تولید نمود این است که نحوه ی کارشان به گونه ای است که باعث میشود در بدنه زغال لیمویی شکستگیهایی ایجاد شود و در نهایت نمیتوان زغال لیمویی با کیفیت به دست آورد.

کوره های زغال صنعتی چند منظوره

از نام این نوع کوره ها میتوان متوجه شد که می توان برای تولید انواع زغال از آنها استفاده کرد‌ و برای کسانی که میخواهند کار تولیدی زغال را انجام دهند این نوع کوره ها مناسب تر و به صرفه تر میباشد.

چوبهایی را که میتوان از آنها بهترین زغال را بدست چوب انواع مرکبات (انگور،سیب،انجیر و لیمو) است. اکثر تولیدی های زغال که از این مدل کوره ها استفاده میکنند تمرکزشان روی تولید زغال کبابی و قلیان میباشد‌.

برعکس کوره های جداره ای که گفته شده بود توان لازم را برای تولید زغال لیمویی ندارند، در کوره های زغال چند منظوره وضعیت کاملا متفاوت است و علاوه بر تولید زغال کبابی و مجلسی  میتوان با همان کیفیت زغال قلیانی مرغوب تولید نمود.

از این رو میتوان به این نتیجه رسید که کوره های زغال چند منظوره از کوره های جداره ای قیمت نسبتا بالاتری را دارند اما اگر بخواهید چند نوع زغال را تولید کنید این گرانی به صرفه تر میباشد

 

کوره های زغال صنعتی چند منظوره به دلیل محبوبیتی که دارند به چند مدل تقسیم میشوند  که به بررسی آنها میپردازیم.

یکی  از کوره های زغال صنعتی چند منظوره،کوره زغال همرفتی میباشد که پر فروش نیز میباشند.دلیل نامگذاری این کوره این میباشد که از همرفت هوا برای یکنواخت و همزمان سوختن چوبها در فضای داخل کوره استفاده میشود به زبان ساده تر به این است که باجریان هوا گرمای سرتاسر کوره را پخش میکند تا چوبها یکپارچه بسوزند.

از مزایای این نوع کوره میتوان به این موضوع اشاره نمود که همه چوبها را در هر نوع ابعادی که میباشند را تبدیل به زغال کرد.از چوب و کنده های خیلی بزرگ تا خرده چوبهایی به اندازهی چوب کبریت. و همچنین میزان کیفیت زغال در کوره های زغال همرفتی تفاوت چندانی با کوره های جی پلاس ندارد و فقط کمی کیفیت پایینتر مباشد .

 

شرکت کوره سازان زاهدی یکی از شرکتهای عضو سامانه جامع صنعتی شمستا،  با 5 سال سابقه در زمینه ساخت انواع کوره های صنعتی ذغال لیمو و کبابی در تناژ های متفاوت در حال فعالیت است. از جمله خدمات این کارگاه صنعتی آموزش و راه اندازی صفر تا ۱۰۰ کوره های صنعتی ذغال لیمو و کبابی (حتی از برندهای) در سراسر ایران بوده و آماده همکاری با بازرگانی ها و عمده فروش ها (برای فروش ذغال) و همچنین اشتغال زایی برای جوانان و اقشار مختلف جامعه با سوددهی بالا هستند. که برای کسب اطلاعات در مورد این شرکت و توانمندیهای آن اینجا کلیک کنید

 

با توجه به شرایط رو به رشد و تغییرات امروزه و پیشرفت تکنولوژی و استفاده از آن در همه امور از جمله بخش صنعت و خدمات صنعتی، پر واضح است هر کسب و کاری که امروز به فکر حضور در اینترنت و معرفی خود در این عرصه نباشد، به زودی منسوخ شده و ارزش و اعتبار و تقاضای کار خود را از دست خواهد داد لذا لازم است قبل از وقوع حادثه آن را پیشبینی و از تحققش جلوگیری نماییم.

سامانه جامع صنعتی شمستا با افتخار در این مسیر همراه شماست