صفر تا صد راه اندازی کارگاه تولید زغال لیمو| شغل پردرآمد با سرمایه کم

چگونه خط تولید زغال لیمو را راه اندازی کنیم؟

راه اندازی خط تولید زغال، یکی از کسب و کارهای پرسود با سرمایه نسبتا کم می باشد، که شرایط ویژه ‌ی خود را دارد. خرید و فروش زغال، با تقاضا و استقبال بسیار زیادی مواجه است. همین  موضوع، برخی از سرمایه گذاران را به راه اندازی خط تولید زغال متمایل می کند.برای راه اندازی خط تولید زغال باید به فکر فضای مناسب و تجهیزات لازم باشید. زغال لیمو یکی از پرمصرف ترین نوع زغال به ویژه در منطقه خاورمیانه می باشد. این زغال باید از چوب درختانی که روی پوسته آنها هیچ ترکی ندارد استفاده شود. اگر تمایل دارید تا از صفر تا صد را ها اندازی کارگاه زغال لیمومطلع شوید و به دنبال شغلی پرسود با سرمایه کم می باشید با ما همراه باشید. در ادامه این مقاله از کوره سازان زاهدی به طور کامل در رابطه با تجهیزات لازم برای راه اندازی خط تولید زغال، شرایط و امکاناتی که باید فراهم کنید و هزینه راه اندازی خط تولیدذغال لیمو صحبت خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله در مورد راه اندازی کارگاه تولید زغال لیمو صحبت شده است:

  1. زغال لیمو چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
  2. زغال لیمو در کجا کاربرد دارد؟
  3. راه اندازی خط تولید زغال لیمو شامل چه مواردی می شود؟
  4. کارگاه تولید زغال لیمو چه شرایطی باید داشته باشد؟
  5. حداقل هزینه لازم برای راه اندازی کارگاه تولید زغال
  6. درآمد حاصل از تولید زغال لیمو چقدر می باشد؟
  7. چگونه محصولات زغالی خود را به فروش برسانیم؟
  8.  زغال لیمو با چه روش هایی تولید می شود؟
  9. پخت زغال لیمو در چند مرحله انجام می گیرد؟

زغال لیمو چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

یکی از مهم ترین و رایج ترین انواع زغال ، تولید زغال لیمو است .امروزه از زغال برای تهیه انواع کباب و غذاهای خوشمزه در رستوران و قهوه خانه های سنتی استفاده می شود هم چنین در منطقه خاورمیانه به دلیل مصرف زیاد قلیان از زغال های سنتی و صنعتی بسیار استفاده می کنند. زغال لیمو از بین زغال های تولیدی جزو بهترین و با کیفت ترین زغال ها محسوب میشود . و چون با کیفیت می باشد و کاربرد فراوانی نیز دارد شروع کسب و کار در این حوزه می تواند سود آور باشد. برای اینکه اطلاعاتی درباره راه اندازی خط تولید زغال لیمو داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

 زغال لیمو و ویژگی های آن

ویژگی های تولید زغال لیمو درجه یک

شاید جالب باشد که بدانید اگر فرآیند گازگیری در زغال به شکل کامل انجام نپذیرد، فرد مصرف‌کننده هنگام سوختن زغال بر روی گاز با خرد شدن زغال و جرقه زدن آن به اطراف مواجه می‌شود. زغال لیمو به حدی حساس است که وقتی مصرف‌کننده از آن استفاده می‌نماید، موقع سوختن با بو و دود همراه است. این زغال بصورت صاف و یک دست می باشد و هیچ گونه شکاف و درزی در آن دیده نمی شود از دیگر ویژگی های زغال لیمو درجه یک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- زغال خوب به آرامی و به صورت یکنواخت میسوزد و مدت روشن بودن آن طولانی است،به طور کلی دوام آن به نسبت بقیه زغال ها بیشتر است.

2-  بدون جرقه بوده و گازهای سمی که باعث ایجاد سردرد میشوند کمتر تولید میکند.

سامانه جامع صنعتی شمستا به عنوان بانک اطلاعات صنعت ایران می باشد. در این سامانه در بخش متخصصان ، می توانید جهت مشاوره و ارتباط مستقیم با متخصصان حوزه های مختلف نسبت به راه اندازی صنعت مورد نظر خود اقدام نمایید.

زغال لیمو در کجا کاربرد دارد؟

در سال های اخیر راه اندازی تولید زغال لیمو از پرسودترین مشاغل است که دارای بازار مصرف فراوانی هستند. زغال لیمو  بهترین زغال مصرفی قلیان است. هم چنین ایجاد و ساخت باربیکیو (منقل کباب) در منازل و پختن کباب در کنار خانواده‌ از تفریحاتی است که بسیار طرفدار دارد. اگر تمایل دارید در زمینه راه اندازی کارگاه تولیدزغال با سرمایه کم بدانید پیشنهاد می گردد ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

 کاربرد زغال لیمو

راه اندازی خط تولید زغال لیمو چه مواردی را شامل می شود؟

نوشتن طرح توجیهی و برآورد هزینه ها

این هزینه ها شامل برآورد هزینه خرید و اجاره کارگاه، خرید مواد اولیه، خرید تجهیزات لازم برای کارگاه، هزینه بازایابی ، استخدام نیرو و.... دیگر می باشد که قبل از شروع توصیه می گردد حتما از متخصصان فعال در این زمینه مشاوره بگیرید.

خرید یا اجاره مکان مناسب برای ایجاد کارگاه که باید به اندازه کافی بزرگ و دور از منطقه شهری باشد.

خرید و نصب کوره های مخصوص  که استاندارهای لازم را داشته باشد.

یکی دیگر از موارد مهم در راه اندازی تولید زغال لیمو ، کوره ی صنعتی است که باید از نظر طراحی و مهندسی دارای استحکام و دوامی بلند مدت باشد و نیز بتواند نیاز افراد را پاسخگو باشد. به دلیل گرم و سرد شدن کوره در هنگام کار باید نکات بسیار ظریف را در زمان استفاده از آن رعایت نمود.جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کوره های صنعتی می توانید مقاله کوره های صنعتی ساخت زغال، مزایا و انواع آن را مطالعه نمایید.

 بیزینس پلن

زمانی که قصد راه اندازی تولید زغال لیمو هستید و نیاز به تهیه کوره زغال دارید بهتر است قبل از خرید به صورت تخصصی اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشید.برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه تولید زغال می توانید با کوره سازان زاهدی در ارتباط باشید.

خرید مواد اولیه شامل چوب های مخصوص برای تولید زغال

استخدام نیروی انسانی آموزش دیده

فروش و بازاریابی

کارگاه تولید زغال لیمو چه شرایطی باید داشته باشد؟

فرقی نمی‌کند که شما قصد تولید چه نوع زغالی را داشته باشید، در هر صورت باید یک فضای مناسب برای راه اندازی خط تولید ذغال و قرار دادن تجهیزات ایجاد کنید. در ادامه به طور کامل تمامی نکات مهم مربوط به اجاره کارگاه خط تولید زغال را برای شما بازگو خواهیم کرد:

  • الف) ابعاد فضا برای راه اندازی خط تولید زغال

محیطی که شما برای راه اندازی خط تولید زغال در نظر می‌گیرید، باید ابعاد مشخصی داشته باشد تا تمامی تجهیزات به راحتی در این فضا قرار بگیرند. به عنوان مثال کارگاهی که برای تولید زغال انتخاب می‌کنید باید حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر باشد. ارتفاع این کارگاه باید حداقل ۴ متر به بالا باشد.

بهتر است محیط کارگاه شما حداقل حدود ۳۰۰ متر باشد تا مشکلی برای کارکرد تجهیزات وجود نداشته باشد. برق لازم برای این کارگاه می‌تواند سه فاز و حتی تک فاز باشد.

 استعلام و خرید

  •  ب) شرایط کارگاه تولید زغال

به دلیل اینکه محصولات شما ممکن است آلودگی محیطی ( بوی سرکه و درصورت تولید زغال کبابی همراه با دود نسبتا شدید ) داشته باشد بهتر است مکان کارگاه خود را در خارج از شهر انتخاب کنید. همچنین شرایطی را برای از بین بردن آلودگی در نظر بگیرید. زیرا نباید هیچ گونه آلودگی وارد محیط زیست کنید. در این حالت علاوه بر اینکه به محیط زیست آسیب می رسانید؛ ممکن است که اداره محیط زیست شهر این وضعیت را بررسی کرده و از شما ایراد بگیرد.

  •  ج) تهیه گاز برای خط تولید

گازی که شما برای تولید زغال لیمو و کبابی نیاز دارید می‌تواند فشار قوی باشد و حتی می‌تواند گاز شهری باشد.  در صورتی که گاز مورد نیاز شما فشار و قدرت لازم را نداشته باشد، ( بیش از حد ضعیف ) زغالی که در نهایت تولید می‌شود، کیفیت و کارایی لازم را نیز نخواهد داشت.

برخی از کسب و کارها سعی می‌کنند از منابع دیگر مثل گازوئیل استفاده کنند. ولی باید در نظر داشته باشید که استفاده از گازوئیل هزینه بسیار زیادی دارد و در این حالت خلوص محصولات چندان زیاد نخواهد بود.

 شرایط کارگاه مناسب تولید زغال

  • د) شرایط مناسب برای جابجایی

مکان کارگاه باید به گونه‌ای باشد که شرایط برای حمل و نقل آسان باشد. مواد اولیه مثل انواع چوب  باید توسط ماشین‌ها یا کامیون‌های بزرگ از منبع به سمت کارگاه حمل شود. بنابراین دسترسی به مکان کارگاه باید راحت باشد. سعی کنید قبل از راه اندازی خط تولید زغال، زیرساخت‌های لازم را برای حمل و نقل ایجاد کنید.

  • ذ) وجود سقف با ارتفاع مشخص

یکی از مهمترین نکات در راه اندازی خط تولید زغال لیمو و کبابی، وجود سقف با ارتفاع مشخص است. بعضی از قسمت های کارگاه شما باید حتماً دارای سقف باشد؛ زیرا هنگام کار کردن کارگرها ممکن هست گرما یا سرما یا بارندگی موجب کندی و عقب افتادن کار شما شود. ارتفاع سقف باید حداقل ۴ متر باشد؛ چرا که ارتفاع پایین‌تر از این عدد ممکن است باعث بروز مشکلات حمل و نقل و جابه جایی شود.

 حداقل هزینه لازم برای راه اندازی خط تولید زغال

 شما باید هزینه خاصی را برای مکان راه اندازی خط تولید زغال در نظر بگیرید. خرید یا اجاره زمین برای راه اندازی کارگاه، مراحل قانونی مخصوص به خود را دارد. به طور میانگین شما باید حداقل ۵۵۰ میلیون تومان به بالا برای راه اندازی خط تولید زغال هزینه کنید که با در نظر گرفتن هزینه های اضافی و حقوق نیروی انسانی این میزان بیشتر هم خواهد شد.

لازم به ذکر است این ارقام ممکن است در اثر تورم حاکم بر بازار، دچار نوساناتی شده و  شما در زمان شروع اقدامات لازم برای راه اندازی خط تولید، شاهد ارقام دیگری باشید. بنابراین توصیه می‌شود در هر زمان و برای شروع هر اقدامی، ابتدا برآورد هزینه را انجام داده سپس اقدامات لازم را انجام دهید. شما می توانید برای برآورد هزینه ها و درآمدتان از تولید زغال لیمو دریافت مشاوره در این زمینه، با کوره سازان زاهدی تماس حاصل فرمایید.

درآمد حاصل از تولید زغال لیمو چقدر می باشد؟

با ارزیابی تمامی هزینه‌ها، می‌توان سوددهی کسب و کار را مشخص کرد. در صورتی که یک خط تولید را برای تولید زغال لیمو انتخاب کنید، به صورت ماهانه، بین 30 تا 120 میلیون تومان درآمد خواهید داشت. البته قیمت زغال همواره در حال تغییر است. تاکنون قیمت این محصول نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. بنابراین احتمال ورشکستگی در این کسب و کار بسیار پایین خواهد بود.

 درآمد حاصل از فروش زغال

چگونه محصولات خود را به فروش برسانیم؟

اگر به این فکر می کنید که در صورت تولید زغال، نمی توان در این بازار پررقابت آن را را به قیمت مناسب به فروش رساند، ما این کار را هم برای تولیدکنندگان انجام می دهیم. شما می توانید پس از تولید با دستگاه ها و پشتیبانی های لازم، محصول خود را از طریق ما به راحتی، به فروش برسانید.

اگر علاقمند هستید یک کسب و کار پر درآمد راه اندازی کنید، بدون شک تولید زغال انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

زغال لیمو با چه روش هایی تولید می شود؟

همان طور که می دانید تولید زغال لیمو به دو روش سنتی و صنعتی انجام می شود.امروزه به دلیل افزایش آلودگی هوا و جلوگیری از ایجاد آلودگی در محیط زیست از روش صنعتی بیشتر می شود .در ادامه قصد داریم توضیح مختصری از دو روش تولید بهترین زغال لیمو برای شما داشته باشیم .

1 ) تولید زغال لیمو به روش سنتی

در روش تولید زغال سنتی ابتدا چوب ها را داخل کوره یا محفظه ای دربسته قرار می دهند و با آتش زدن آن ها و تبدیل چوب به زغال در پایان زغال های تولید شده را جمع آوری کرده و برای مصارف خانگی ، آشپزی و .. استفاده می کردند .

این روش یکی از متداول ترین روش های تولید زغال محسوب می شود اما به دلیل تولید دود ، بو برای محیط زیست مضر می باشد .چنان چه از چوب درخت مرکبات استفاده شود زغال لیمو با کیفیتی را تولید خواهد کرد .

 تولید زغال به روش سنتی

  • 2) تولید زغال لیمو به روش صنعتی

در کوره های صنعتی زغال روش تولید کمی تفاوت دارد .در کوره صنعتی زغال اتلاف انرژی حرارتی نداریم و تمام حرارت و گرما در کوره صنعتی زغال به یک اندازه پخش خواهد شد .در روش صنعتی تولید زغال لیمو در کوره تولید زغال لیمو روش سرکه گیری از چوب به صورت قطران گیری انجام می شود .از سرکه چوب در صنعت کشاورزی برای دفع آفات و سموم مختلف و از بین بردن علف های هرز استفاده می شود.

پخت زغال لیمو در چند مرحله انجام می گیرد؟

دستور پخت زغال لیمو  که در بازار ارایه میشوند به وسیله فروشندگان کوره عموما برنامه هایی هستند که باعث ترکیدن، شکستگی و خام بودن زغال می شوند و کیفیت زغال خوب را ندارند. چوب لیمو به دلیل داشتن پوستی سخت برای تبدیل به زغال باید حرارت زیادی ببیند و مراحلی را طی کند تا علاوه بر داشتن کیفیت مطلوب ، از نظر ظاهری نیز مرغوبیت خود را حفظ کند

با مشاوره توسط کوره سازان زاهدی متناسب با نوع کوره و زمانبندی دقیق به شما برنامه ای را ارایه می دهیم تا زغال لیمویی درجه یک با کوره های صنعتی تولید نمایید.

برای تولید زغال لیمو معمولا از چوب درختانی که ترک نداشته باشند استفاده می کنند .چوب مرکباتی چون پرتغال ، نارنج ، چوب سفت درختان جنگل که شامل بلوط ،انار ، شمشاد می شود و هر نوع چوب درختی که ترک نداشته باشد می توان استفاده کرد .

 مراحل تولید زغال لیمو

در این میان تنها باید به نحوه پخت آن ها توجه کنیم که تمام مراحل به درستی رعایت شده باشند .مراحل پخت و تولید زغال لیمو شامل پنج مرحله می شود که مدت زمان ۳۰ الی ۴۰ ساعت را به خود اختصاص می دهد . چنان چه قطر چوب زیاد باشد امکان افزایش زمان پخت و تولید زغال افزایش پیدا می کند و به ۵۰ ساعت نیز خواهد رسید.

در مرحله اول : مرحله سفت شدن چوب در کوره صنعتی حرارت دیده در محیط خلاء کوره می باشد .

در مرحله دوم : اسید زدایی از چوب که همان سرکه گیری اولیه است انجام می شود.از سرکه چوب در بخش های مختلف صنعت کشاورزی از جمله از بین بردن آفات و گیاهان و علف های هرز و بیهوده استفاده می شود .

مرحله سوم :از تولید زغال اسید زدایی تا اندازه خلوص ۶۰ درصد همراه با کربونیزاسیون اولیه تا دمای ۲۰۰ درجه می باشد .از علامت های زمانی این مرحله می توان به رنگ سرکه قهوه ای چوب و هم چنین رنگ قهوه ای چوب در قسمت خارجی آن اشاره کرد .

در مرحله چهارم : گازها وارد فیلتر می شوند و عملیات کندانسیون یعنی تبدیل گاز به مایع انجام می شود .این مرحله از تولید زغال تخریب و مشکلات محیط زیستی ندارد و یکی از مهم ترین مراحل در فرآیند تولید زغال چوب و کربونیزاسیون می باشد .

در مرحله پنجم : عبور از مرحله گاز زدایی و ورود به مرحله انتهایی کربونیزاسیون است .در این مرحله به دامنه دمایی زغال سفید وارد می شود که علائم مشخصی از دریچه کوره زغال خارج می شود که با چشم غیرمسلح در طول روز قابل تشخیص نمی باشد .

نتیجه گیری:

تولید زغال یکی از شغل های پردرآمد با سرمایه کم می باشد . برای راه اندازی خط تولید ان نیازمند مشاوره با افراد متخصص در این زمینه می باشد کوره سازان زاهدی جزو متخصصان این حوزه در زمینه ساخت کوره های پیشرفته زغال و مشاوره جهت راه اندازی خطوط تولید زغال می باشد.