آنچه باید درباره جلوبندی و قطعات جلوبندی خودرو بدانیم

آنچه باید درباره جلوبندی و قطعات جلوبندی خودرو بدانیم

سامانه جامع صنعتی شمستا  (یکی از فعالان عرصه صنعت کشور و بانک اطلاعات صنعت) ، با توجه به این امر که آموزش در زمینه های تخصصی و به روزسانی اطلاعات علمی  و عملی در صنعت، بسیار مهم بوده و نقش سازنده ای در پیشرفت آن ایفا می نماید، سلسله مقاله های تخصصی با موضوعات مرتبط با صنعت نگاشته و در وبلاگ سامانه شمستا به اشتراک میگذارد تا مورد استفاده ی کاربران، متخصصان، صنعتگران و کارگاه های صنعتی کشور قرار گیرد.

در این مقاله قصد داریم درباره ی جلوبندی خودرو و قطعات آن صحبت کنیم امید است مورد استفاده خوانندگان قرار گیرد

 

  • سیستم جلوبندی                                      

یکی از قسمتهای مهم و اساسی یک خودرو سیستم جلوبندی میباشد و از اسم آن معلوم میشود که مربوط به قسمت زیری وجلوی ماشین میباشد اما باید توجه داشت که سیستم جلوبندی و تعلیق را باهم اشتباه نگیریم و هر کدام منظورشان قسمت جدا از هم میباشند ولی معمولا این دو قسمت را با هم اشتباه گرفته و یکی میدانند چون این دو قسمت رابطه ای نزدیک به هم دارند که باید سیستم جلوبندی فقط قسمت جلوی ماشین باشد که فرمان و میل فرمان میباشد ولی تعلیق شامل قسمت عقب خودرو مانند کمک و فنر های عقب و چرخهای عقب میشوند. از دیگر تفاوتهای سیستم جلوبندی و تعلیق میتوان به نوع عملکرد آنها اشاره نمود، البته هر دو در تلاش برای حفظ تعادل خودرو هم در حال حرکت و هم در حالت ساکن هستند اما در سیستم تعلیق آسایش و راحتی بیشتری را به سرنشینان می دهد و در سیستم جلوبندی حرکت خودرو در ناهمواری ها، دست اندازها، پیچهای جاده و...راحت تر نموده و اصطلاحا هندل مینماید.

با توجه به نیاز جامعه و موارد استفاده زیادی که در این بخش وجود دارد شرکت ها، کارخانه ها و کارگاه های بزرگ و کوچکی در این زمینه مشغول به فعالیت و ارائه خدمات هستند.

شرکت قطعه تراش کاوش صنعت با بیش از 19 سال سابقه در زمینه تولید انواع قطعات جلوبندی خودرو، سری تراش و CNC یکی از اعضای نمایشگاه مجازی صنعت سامانه جامع صنعتی شمستا در این زمینه می باشد.

این شرکت با بیش از 10 شرکت تابع خودروسازهای بزرگ کشور از جمله ایران خودرو و سایپا در زمینه تولید انواع قطعات جلوبندی همکاری داشته و تأمین قطعات آنها را به عهده دارد.

در راه نیل به این اهداف، با استفاده از خدمات فنی و کیفی کارشناسان و کادر تولیدی مجرب در جهت بهبود مستمر کیفیت محصولات و فرآیند تولید تلاش می نماید و توانایی تولید انواع بوش فلزی، قطعات CNC و نیز قطعات جلوبندی خودرو را با بهترین کیفیت ایجاد نموده است.

اکنون که با این تفاوتها آشنا شدیم میخواهیم با قسمت جلوبندی و قطعات به کار رفته در جلوبندی و در صورت امکان روشهای ساخت بعضی از قطعات آشنا شویم.

 

  • اجزا و قطعات جلوبندی:

در جلوبندی از قطعات مختلفی استفاده شده که این قطعات هرکدام در جای خود اهمیتی دارد و اگر هرکدام از آنها خراب شود در تعادل خودرو تاثیر منفی گذاشته و در عملکرد جلوبندی اشکالاتی را به وجود می آورد، این قطعات عبارت است از:                 

  • چرخها
  • فنر و کمک فنرها
  • فرمان ومیل فرمان
  • سگدست
  • شغال دست                                                    
  • رام
  • اکسل
  • طبق ها
  • میل موجگیر یا میل تعادل
  • سیبک
  • بلبرینگ
  •  

هرکدام از این اجزا که نام برده شد نیاز به معرفی و بررسی دارد که به آن میپردازیم.

  • چرخها:      قسمتی که با سطح جاده در تماس است و نکات مهمی که در عملکرد درست چرخها تاثیر دارد و باید به آن توجه داشت عبارتند از: بالانس بودن چرخها،تنظیم باد،  توجه داشتن به آج های سطح لاستیک  و سایش آنها و...
  • فنرها و کمک فنرها:        تمام وزن اتاق خودرو روی فنرها و کمک فنر ها میباشد .فنر ارتعاش پذیر است و از انعطاف بالایی برخوردار است چون  فنر دارای حالت ارتجاعی میباشد.به خاطر وجود این خاصیت فنر باعث میشود تا اتاق خودرو  در ناهمواری های جاده ضربات کمتری را دریافت کند .از انواع فنر را میتوان به:فنرهای لول،تخت و پیچشی نام برد. که بیشترین استفاده را فنرهای لول دارد و بعد از آن میتوان به فنرهای تخت اشاره نمود که اغلب در سیستم تعلیق چرخهای عقب و یا در کامیونها کاربرد دارد.

 

        کمک فنرها هم با گرفتن نوسانات فنر آنرا کنترل ویا میرا میکنند. کمک فنر ها هم از انواع مختلفی برخوردار است که عبارتند از:  کمک فنر هیدرولیکی یا اصطلاحا روغنی،کمک فنر بادی یا گازی، کمک فنر تلسکوپی،کمک فنر اهرمی و...

 

  • سگ دست:        اصلی ترین قسمت جلوبندی را میتوان همین سگ دست نام برد ،چون باتوجه به شکل این قطعه که شبیه به لولا میباشد،چرخها را روی خود نگه داشته و باعث چرخش چرخها روی محور فرمان میشود.وهمچنین میتوان گفت چون اجزای چرخ ،سیستم تعلیق وسیستم جلوبندی مثل:فرمان خودرو،دیسک های ترمز، بلبرینگ و...روی آن قرار میگیرد اهمیت سگ دست را نشان میدهد.
  •  
  •  

    شغال دست:      این قطعه ی موجود در جلوبندی خودرو وظیفه ی متصل نمودن سیبک فرمان و میل فرمان و میل کمک را به عهده دارد.
  • رام:        تمامی قطعات جلوبندی خودرو  که قطعه ای فلزی است روی آن قرار گرفته و به بدنه خودرو متصل مینماید.

                                    

  • طبق ها:       وظیفه اتصال سیستم تعلیق به شاسی خودرو را به عهده دارد و بازویی شکل میباشد.
  • میل موج گیر یا میل تعادل:        همان طور که از نام این قطعه مشخص است برای حفظ و افزایش تعادل خودرو و جلوگیری از چپ کردن در پیچها میباشد.طرز کار آن به گونه ای طراحی شده است که نیرو را در هنگام حرکت بین چرخها تقسیم میکند تا در سرعتهای بالا و هنگام عبور از پیچها از خم شدن خودرو به بیرون از پیچ جلوگیری میکند.

 

  • سیبک:       این قطعه کروی شکل است و چرخهای خودرو را به سیستم تعلیق متصل میکند و باعث چرخش آنها میگردد. هنگامی که فرمان میپیچد سیبک خودرو هم به همان سمت می چرخد تا از اصطکاک بین قطعات جلوبندی جلوگیری نماید وهمچنین ارتعاشات در جاده ها را تا حدی کاهش می دهد.   
  •   
  • با توجه به توضیحات داده شده از قطعات جلوبندی باید توجه داشت که برای اتصال هر یک از این قطعات و در قسمتهای بازویی و مفصل مانند خود که نیاز به حرکت و جابجایی نسبت به  ارتعاشات جاده است قطعات کمکی کوچکتری قرار دارد تا این ارتعاشات را کمتر کرده که حرکت و باز و بست قطعات راحتتر باشد که عبارت است از:بوشها و پیچها ولاستیکهای ضربه گیر میل موج گیر های کوتاه و ... که برای آشنایی بیشتر به شکل و نحوی ساخت بعضی از آنها میپردازیم.

 

  • بوش لبه دار طبق ۵۰۴و سمند:      همان طور که در شکل بوش لبه دار طبق را مشاهده میکنید دارای چند قسمت فلزی و لاستیکی میباشد که  قسمت داخلی آن فلزی است  که پیچ از آن باید عبور کند و قسمت بیرونی آن هم فلز است و در داخل بدنه طبق قرار میگیرد ولی فاصله بین این دو فلز را با استفاده از کامپاند مناسب و لاستیک تزریق میکنند تا  حالت ارتجاعی داشته باشد که بتواند ضربات ناشی از پستی و بلندی های جاده را دفع کند. برای ساخت دو قسمت فلز نیاز به دستگاههای تراشکاری و سری سازی و برای دقت بیشتر و برشکاری های بهتر از دستگاههایcnc هم استفاده میشود.
  •  
  • بوش جناقی طبق ۵۰۴و سمند:     این بوش که در  انتهای طبق نصب شده و طرف دیگر آن به شاسی خودرو متصل میشود وظیفه آن همانند تمامی بوشها دفع ضربات در اثر حرکت خودرو میباشد و اگر خراب شود علائمی همچون کشیدن فرمان و تنظیم نبودن میزان فرمان و همچنین صدای ناهنجار و تقه مانند از جلوبندی خودرو شنیده میشود.بوش جناقی هم مثل بوش لبه دار داری سه قسمت میباشد و قسمتهای بیرونی و داخلی آن از جنس فلز میباشد و میان دو قسمت فلز را هم با نوعی لاستیکی ارتجاعی که قبلا گفته شد و اصطلاحا به آن کامپاند میگویند تزریق میکنند. ولی باید توجه نمود که بر عکس بوش لبه دار قسمت بیرونی بوش جناقی به شاسی نصب میشود و قسمت داخلی آن به طبق متصل میشود.
 
  • میل موج گیر کوتاه پژو:      وظیفه این قطعه افزایش تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن با آن است که یک طرف آن به طبق و طرف دیگر به میل موج گیر بلند نصب میشود که جنس آن از فولاد و دوسر آن دارای بوش میباشد. باتوجه به تصویر میل موج گیر کوتاه با شکل دهی میله ی فولادی و نصب دو عدد جای بوش در دوسر آن وقرار دادن بوش ساده یکطرف و طرف دیگر دارای رزوه میباشد.برای ساخت هر قسمت نیاز به دستگاههای cncو تراشکاری است که معمولا بوشهای فلزی در قسمت سرهای میل موجگیر با دستگاههای سری تراشی ساخته میشوند.اما بعضا سر میل موجگیرهای کوتاه را به جای بوش از سیبک استفاده کرده اند.
  •  
  • بوش های میل موج گیر:      این بوش ها در چند مدل ساخته شده اند.در یک سمت میل موجگیر این بوشها ساده است و در طرف دیگر  که دارای رزوه میباشد و برای سهولت در باز و بست میل موجگیر در ابتدای هر بوش آچار خور آلن و یا ستاره ای ساخته میشود.
  • با توجه به آشنایی با قطعات جلوبندی و روش ساخت برخی از آنها نیاز به دستگاه ها و افراد ماهر جهت کار با این دستگاهها میباشد‌.چند نمونه از این دستگاهها عبارتند از: دستگاه سری تراشی، دستگاه تراش  cnc
  • دستگاه سری تراشی:     یکی از انواع ماشینهای تراش میباشد  که برای تولید فلزات و قطعات با تعداد بالا مورد استفاده قرار میگیرد و این دستگاه ها از نظر فرم و اندازه به چند دسته تقسیم میشود: دستی،نیمه خودکار،. خودکار،افقی.

طرز کار کلی دستگاه سری تراش به این صورت است که: بعد از انتخاب طرح مورد نظر مدل هندسی را در دستگاه وارد نموده به وسیله صفحه کنترل مختصات را وارد نموده و دستگاه باشروع به کار و با چرخیدن موتور حرکت محورهای دستگاه با توجه به مختصات داده شده برش کاری قطعه را انجام میدهد.
دستگاه تراش سی ان سی:     به طور خلاصه دستگاه سی ان سی همان سری تراش است اما تجهیزات بهتر و کارکرد آسانتر و پیشرفته تر میباشد.

  •  

شرکت قطعه تراش کاوش صنعت یکی از شرکتهای باسابقه و مجرب در زمینه تولید انواع قطعات جلوبندی و لاستیکی خودرو، در نمایشگاه مجازی صنعتگران و خدمات صنعتی سامانه جامع صنعتی شمستا ( بانک اطلاعات صنعت ایران ) بوده و در حال حاظر ظرفیت تولید بیش از 300.000 قطعه در ماه را ایجاد نموده در آینده نیز با طرح توسعه و برنامه ریزی های صورت گرفته، سطح افزایش توان تا سطح دو برابر تولید فعلی را دارد.