انواع روش های تامین قطعات صنعتی

انواع روش های تامین قطعات صنعتی

تامین قطعات صنعتی یکی از ضرورت‌های اساسی برای اجرای بهینه فرآیندهای صنعتی، کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی در واحدهای صنعتی و کارخانه‌هاست. برونسپاری ساخت قطعه صنعتی مستلزم ارتباط موثر با تولید کنندگان معتبر و سرشناس است. کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی از روش‌های متعددی برای تامین قطعات صنعتی بهره می‌گیرند که هر یک مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند. با در نظر داشتن مشکلات موجود در واردات و تولید قطعات صنعتی، سامانه جامع صنعتی شمستا به منظور رفع موانع و محدودیت‌های تامین قطعات صنعتی راه‌اندازی شده است.

امکانات این سامانه برقراری ارتباط دوطرفه و کارآمد میان تولید کنندگان و متقاضیان قطعات صنعتی را ممکن می‌سازد. امکان ثبت قطعات و معرفی تولید کنندگان، صاحبان صنایع و کارخانه‌ها را قادر می‌سازد به سادگی به لیست تولید کنندگان قطعه صنعتی دسترسی داشته باشند. از سویی دیگر، امکان ثبت قطعات موردنیاز برای بومی‌سازی توسط کارخانه‌ها، واحدهای فعال در تولید قطعات صنعتی را قادر می‌سازد با ساخت قطعه صنعتی مورد نیاز در داخل کشور، بر موانع موجود به دلیل محدودیت واردات قطعات صنعتی فائق آیند.

روش های تامین قطعات صنعتی

آنچه در این مقاله در مورد تامین قطعات صنعتی توضیح داده شده است :

1- تامین قطعات صنعتی چه اهمیتی دارد؟

2- انواع روش های تامین قطعات صنعتی کدام هستند؟

3- چگونه بهترین تولید کنندگان صنعتی را بیابیم؟

4- تامین قطعات صنعتی با شمستا

تامین قطعات صنعتی چه اهمیتی دارد؟

هر واحد صنعتی برای عملکرد قابل اطمینان مستلزم توقف دوره‌ای فعالیت‌ها برای بازنگری عملیات، اصلاح رویه‌ها و تعمیرات زیرساختی است. اما دوراندیشی، بازبینی‌های مکرر و تعمیرات منظم به تنهایی نمی‌توانند عملکرد بی‌نقص و مداوم مجموعه را تضمین کنند. تأمین منظم قطعات صنعتی مورد نیاز و تجهیزات مطمئن از دیگر عوامل حیاتی در کارکرد مطمئن مجموعه‌های صنعتی محسوب می‌شوند.

قطعات صنعتی مورد نیاز در واحدهای صنعتی تنوع بسیار زیادی دارند و ساخت قطعه صنعتی به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد؛ از روش‌های قدیمی‌تر همچون تراش‌کاری، جوشکاری، ریخته‌گری، آهنگری و نوردکاری گرفته تا روش‌های صنعتی پیشرفته همچون چاپ سه‌بعدی، قالب‌گیری تزریقی فلزات و اکستروژن.

برونسپاری و سفارش تامین قطعات صنعتی از تولید کنندگان قطعه صنعتی هزینه‌های طراحی، تولید، عرضه و انبار کردن قطعات را کاهش می‌دهد. تامین کنندگان خوشنام و معتبر قطعات صنعتی می‌توانند با محصولات باکیفیت و خدمات به موقع، نقش چشمگیری در بهینه‌سازی عملیات صنعتی و نگهداری از تجهیزات ایفا کنند.

اهمیت تامین قطعات صنعتی

انواع روش های تامین قطعات صنعتی کدام‌ها هستند؟

بهره‌گیری از روش های مطمئن برای تامین قطعات صنعتی سنگ بنای یک واحد صنعتی موفق است. تولید بهینه و کارآمد مستلزم دسترسی آسان به تجهیزات، قطعات صنعتی و سایر ملزومات ضروری برای دستیابی به اهداف تولید است. اگر یک کارخانه به قطعات صنعتی پیچیده و تجهیزات پیشرفته و اختصاصی نیاز داشته باشد، ارتباط مؤثر با تولید کنندگان حرفه‌ای قطعات صنعتی که شناخت کاملی از زمینه فعالیت کارخانه داشته باشند ضروری خواهد بود.

بهترین مراکز تولید کننده قطعات صنعتی از نقش کلیدی خود در اجرای بی‌نقص فرآیندهای صنعتی آگاه هستند و تلاش می‌کنند با تولید قطعات صنعتی باکیفیت، به جایگاه خود در صنعت احترام بگذارند. تولید کنندگان قطعات صنعتی خود را ملزم به پاسخگویی سریع و مستمر برای برآورده کردن نیازهای مشتریان می‌دانند. این موضوع به مشتریان و صاحبان صنایع اطمینان می‌دهد که می‌توانند تحت هر شرایطی، فرایندهای تولید خود را بدون وقفه و اشکال ادامه دهند.

کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی در تامین قطعات با مجموعه‌ای از قطعه سازان و تولید کنندگان قطعه صنعتی روبه‌رو هستند. برخی قطعات تنها توسط یک تولید کننده عرضه می‌شوند که و تامین برخی قطعات توسط چند تولید کننده صورت می‌گیرد. واحدهای صنعتی از روش های متعددی برای تامین قطعات صنعتی بهره‌گیری می‌کنند.

واردات قطعات صنعتی

واردات قطعات صنعتی و خرید قطعات از تولید کنندگان خارجی، یکی از روش های رایج در تامین قطعات صنعتی محسوب در اغلب کشورهای جهان محسوب می‌شود که مزایای متعددی دارد. بازار رقابتی بزرگ‌تر، کاهش هزینه‌ها به دلیل پایین بودن نرخ نیروی کار در برخی کشورها، و در نهایت حق انتخاب بیشتر از مزایای واردات قطعات صنعتی محسوب می‌شوند.

با این حال، این شیوه همواره در معرض بروز مشکلات پیش‌بینی نشده قرار دارد. بروز شرایط بحرانی در سطح جهانی (همچون پاندمی)، تحولات اقتصادی و گاه مسائل سیاسی می‌توانند فرآیند سفارش و خرید قطعات صنعتی خارجی را مختل کنند.

واردات قطعه

تولید قطعات صنعتی در داخل کشور

روش دیگر در تامین، تولید قطعات صنعتی در داخل کشور و یا کشورهای هم‌جوار است. در این روش، حق انتخاب تا حدی کاهش پیدا می‌کند که نحوه برنامه‌ریزی برای تامین قطعات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، خطر وابستگی به صنایع خارجی و قرارگیری در وضعیت بحرانی در مواجهه با مشکلات پیش‌بینی نشده تا حد بسیاری کاهش پیدا می‌کند.

همه‌گیری ویروس کرونا و مختل شدن سیستم‌های نقل و انتقال بین‌المللی در سال‌های اخیر یک نمونه از تلنگرهایی بود که موجب شد بسیاری از کشورها در سیاست‌های سابق خود تجدید نظر کنند و مجدداً اتکا به تولیدات داخلی در ساخت قطعه صنعتی را در ارجحیت قرار دهند.

اختصاص هر خط تولید به یک تولید کننده

یکی از روش های رایج و موفق تامین قطعات صنعتی آن است که برای هر خط تولید و محصول، یک تولید کننده مجزا در نظر گرفته شود. بدین ترتیب، اگر یکی از تولید کنندگان قطعه صنعتی در عرضه قطعات مورد نیاز دچار مشکل شود، تنها یکی از خطوط تولید با مشکل مواجه خواهد شد و در تولید سایر محصولات کارخانه اختلالی ایجاد نخواهد شد.

تقسیم بندی وندور لیست

تقسیم‌بندی وندور لیست به دو گروه تامین کنندگان اولیه و ثانویه از سیاست‌های هوشمندانه در برنامه‌ریزی و مدیریت تامین قطعات صنعتی است. در این روش تولید کنندگان قطعه صنعتی بر اساس ارجحیت اولویت‌بندی می‌شوند. در صورتی که تولید کننده اول در عرضه قطعات دچار مشکل شود یا قیمت محصولات و شرایط عرضه خدمات آنان تغییر کند، بدون فوت وقت و اختلال جدی در خط تولید مذاکرات با تولید کننده دوم آغاز می‌شود.

وندور لیست

بهره‌گیری از تامین کنندگان واسطه

یکی دیگر از روش‌های تامین قطعات صنعتی، واگذار کردن این امر به تامین کنندگان واسطه است. بدین ترتیب دغدغه جستجو و یافتن تولید کنندگان قطعات صنعتی از دوش کارخانه برداشته می‌شود و شرکت واسطه، مسئول تامین قطعات سفارشی شما خواهد شد. این شیوه با صرفه‌جویی در زمان همراه بوده و مدیریت را تا حد زیادی تسهیل خواهد کرد. اما بهره‌گیری از این روش خود مستلزم آشنایی با تامین کنندگان خوشنام و معتبر است.

چگونه بهترین تولید کنندگان قطعه صنعتی را انتخاب کنیم؟

پس از تصمیم‌گیری در خصوص روش های تامین قطعات، زمان تصمیم‌گیری و انتخاب تولید کنندگان قطعه صنعتی مد نظر می‌رسد. همچون هر مسئله مدیریتی دیگری، بدترین اشتباه در تامین قطعات صنعتی، تصمیم‌گیری بدون آنالیز دقیق شرایط است.

نیازهای خود را به درستی تعریف کنید.

اینکه دقیقاً چه قطعاتی مورد نیاز است، تعداد مورد نیاز از هر قطعه و مهلت تامین قطعات باید به صورت شفاف مشخص شده باشد. با مشخص بودن خواسته‌ها، مذاکره با تولید کنندگان قطعه صنعتی و انتخاب تولید کننده‌ای که بیشترین تطابق را با خواسته‌های شما داشته باشد بسیار ساده‌تر خواهد بود.

قیمت و شرایط پرداخت

اولین و مهمترین عامل در انتخاب بهترین تولید کننده قطعات صنعتی، در نظر گرفتن قیمت محصولات و شرایط پرداخت آن است. بالا بودن قیمت قطعات همیشه به معنی کیفیت بالاتر نیست و قیمت پایین لزوما نشان دهنده کیفیت پایین خدمات نیست. با این حال، تفاوت قابل توجه در قیمت‌های یک تولید کننده با نرخ رایج در بازار، می‌تواند یک زنگ خطر محسوب شود.

در هنگام استعلام قیمت تولید قطعات صنعتی و شرایط پرداخت تمامی بندها، مسئولیت‌ها و تعهدهای تولید کننده را به دقت بررسی کنید. همچنین در مورد مدت حدودی اعتبار قیمت اعلام شده سؤال کنید. اتکا بر روی قیمت اعلام شده به مدت طولانی می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های نامناسب منجر شود.

مهلت و ضرب‌العجل‌ها

یکی از ملزومات برقراری ارتباط محترمانه با تولید کننده، شفافیت در تعیین مهلت تحویل قطعات و ضرب‌العجل‌هاست. مهلت نهایی برای تولید قطعات صنعتی باید به گونه‌ای تعیین شود که قطعات پیش از آنکه به آنها نیاز داشته باشید در انبار کارخانه قرار گیرند.

برای انتخاب بهترین تولید کنندگان قطعه صنعتی، خوش‌نامی آنها از نظر عدم بروز مشکلات مکرر در فرآیند تامین قطعات، اشکال در سیستم حمل و نقل و تأخیرهای مکرر را بررسی کنید. برخی تولید کنندگان، روش‌های متنوعی برای حمل و نقل قطعات عرضه می‌کنند که می‌تواند قیمت و در عین حال نظم و سرعت تحویل قطعات را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد.

ارزش‌ها

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب بهترین تولید کنندگان قطعات صنعتی، همراستا بودن ارزش‌های آنان با ارزش‌های مجموعه شماست. روشن است که اگر می‌خواهید کسب‌وکار خود را با محصولات بادوام و باکیفیت در اذهان مشتریان ثبت کنید، باید به سراغ تولید کنندگانی بروید که قطعات بادوام و خوش‌ساخت عرضه می‌کنند.

کاهش آلایندگی و عدم آسیب به محیط زیست در فرآیند ساخت قطعه صنعتی، عدم استفاده از مواد اولیه و فرآیندهای آسیب‌زا برای اشخاص از جمله ارزش‌هایی هستند که امروزه مورد توجه اغلب مصرف کنندگان قرار می‌گیرند و صاحبان صنایع سرشناس و خوشنام، خود را ملزم به پیروی از این ارزش‌ها می‌دانند.

اعتماد و اطمینان

بررسی سوابق قانونی، مالی و اجتماعی تولید کنندگان یکی از اقدامات اساسی در انتخاب تولید کنندگان قطعه صنعتی است. همکاری با تامین کنندگان که سوابق شفاف و قابل اعتمادی ندارند علاوه بر ایجاد اختلال در عملیات صنعتی، می‌تواند آسیب قابل توجهی به وجهه کسب و کار شما وارد کند.

در دسترس بودن و خوشنامی تولید کننده در پاسخگویی به اشکالات مشاهده شده توسط کسب‌وکارها از عوامل مهمی است که می‌تواند در ایجاد اطمینان نقش کلیدی ایفا کند. بررسی نحوه پاسخگویی به انتقادات و اعتراضات، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی یا بالا بودن فعالیت وب‌سایت، از جمله مواردی هستند که می‌توانید برای سنجش میزان پاسخگویی تولید کننده مورد نظر خود مورد ارزیابی قرار دهید.

تامین قطعات صنعتی با سامانه جامع صنعتی شمستا

با توجه به اهمیت تامین قطعات صنعتی در اجرای منظم و بهینه فرآیندهای صنعتی، دسترسی به تولید کنندگان قطعه صنعتی نقش پررنگی در اجرای برنامه‌ها و اهداف کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی خواهد داشت. سامانه جامع صنعتی شمستا امکانات متعددی برای معرفی محصولات و خدمات در اختیار واحدهای صنعتی قرار می‌دهد. این موضوع مدیران صنایع و کارخانه‌ها را قادر می‌سازد تا با صرف کمترین زمان، بتوانند بهترین تولید کنندگان برای ساخت قطعه صنعتی مورد نیازشان را یافته و برای تامین قطعات صنعتی مورد نیازشان برنامه‌ریزی کنند.

از دیگر امکانات قابل توجه و حائز اهمیت این سامانه امکان ثبت قطعات مورد نیاز برای بومی‌سازی و تولید داخلی توسط کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی است. با توجه به مشکلات متعدد در واردات قطعات صنعتی که پیش از این مورد اشاره قرار گرفت، تولید قطعات صنعتی به صورت بومی یکی از ضرورت‌های اساسی در تامین قطعات صنعتی محسوب می‌شود. آگاهی تولید کنندگان از قطعات مورد نیاز کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی، گامی اساسی در تسریع فرآیند بومی‌سازی و کاهش وابستگی صنایع به تامین کنندگان خارجی و واردات قطعات صنعتی محسوب می‌شود.