نمایشگاه مجازی بومی سازی، از حرف تا عمل

شمستا، مشکلات پیش روی بومی سازی صنعت کشور، از حرف تا عمل

سامانه جامع صنعتی شمستا به عنوان یکی از فعالان عرصه صنعت کشور، یکی از اهداف خود را رفع یا کاهش تحریمها به واسطه کمک و بهبود فرآیند بومی سازی قطعات و مواد صنعتی به ویژه بومی سازی در صنایع حساس و کلیدی کشور دانسته و بر این اساس "نمایشگاه مجازی بومی سازی قطعات" را که معرف قطعات مورد نیاز صنعت کشور جهت ساخت داخل می باشد، در خود جای داده است و از طرفی تلاش کرده تا شرکتهای موفق در صنعت را چه دانش بنیان باشند یا خیر، تنها براساس توانایی آنها در مجموعه "نمایشگاه مجازی صنعتگران و خدمات صنعتی" قرار دهد چرا که بسیاری از صاحبان و مدیران بخشهای کارخانجات به دنبال مراکز فنی متخصص و مجرب برای انجام پروژه خود می گردند و وجود بانک اطلاعات کارگاههای صنعتی  می تواند کمک شایانی در این مسیر باشد.

امروزه در حالی که صنایع مختلف به واسطه تحریمها با مشکلات جدی روبرو هستند و این شرایط  باعث شده تا  ارز زیادی از کشور آنهم از راههای غیر اصولی خارج شود تا مواد و قطعات مورد نیاز تأمین گردد.

آنچه در این بین لازم است به آن توجه شود باور واقعی مسئولان به این امر می باشد که برای پیشرفت و بومی سازی ای که عملا مشکلات ما را رفع و یا اقلا کم کند، چیزی فرای یک سری بخشنامه و دستورالعمل های صوری و گذرا را می طلبد.

 و اینکه آیا قرار است با دریافت یکسری امتیازات و تسهیلات از جانب مسئولان صنعت و برخی صاحبان و مدیران کارخانجات در یک شو تبلیغاتی و یا اکتفا کردن به تهیه بخشنامه ها، دستورالعملها و برگزاری رویدادهای ظاهری و ارائه آمارهای مبهم و گاها ساختگی ( در فلان رتبه اقتصاد دانش بنیان هستیم اما در واقعیت خبری از آن نباشد) قدمی سازنده در این مسیر برداشته شود؟؟

قطعا خیر،  چرا که بی توجهی به این موضوعات می تواند علاوه بر فقیر کردن کشور و خروج بیش از پیش ارز در دراز مدت ضربه زیادی نیز به مباحث کاریابی و استخدام در صنعت بزند و بسیاری از متقاضیان کار در مراکز صنعتی نتوانند حداقل های کاری خود را پیدا کنند لذا توجه و اهتمام به آن می تواند باعث افزایش اشتغال در کشور و در نتیجه بهبود تراز اقتصادی کشور گردد.

سوال اینجاست که چرا می گوییم رفع این مشکلات، توجه خاص و احتمام مسئولان را میطلبد؟؟

درست است که در حال حاضر مسئولان در اکثر مباحث، شرکتهای خلاق و دانش بنیان و بطور کلی استقلال در صنعت را بیان می کنند اما متاسفانه در واقعیت بسیاری از مسئولان کارخانجات و صاحبان صنایع بزرگ کشور مباحث مرتبط با بومی سازی را تنها به منظور رفع یک امر (رفع تکلیف از خود) در برابر مسولان بالا دانسته و عملا تلاشی در این راستا انجام نمیدهند و حاضر به سرمایه گذاری مادی و معنوی در این زمینه نمی باشند. و حتی حاضر نیستند در حد چند دقیقه وقت خود را در اختیار یک متخصص دلسوز که چند سال تجربه، سرمایه و کار خود را در قالب یک تیم اجرایی برای رفع نیازهای صنعت کشور قرار داده است بگذارند.

  شاید بد نباشد بیان  خاطرات تلخ از ارتباط با مسئولانی که در سایتهای خود و در جلسات با مسئولان استانی و کشوری دم از بومی سازی می زنند اما در حد چند دقیقه زمان برای ارائه سامانه صنعتی و شنیدن توضیحات و شرح  فعالیتهای شتابدهی در جهت این امر در کشور را نمی دهند....  نه تنها خود را مجاب به اجرا نکرده، فقط در حد شنیدن هم زمان نمیگذارند و تنها با گماشتن مسئولی جهت بومی سازی و تبلیغات چنین و چنان، فقط و فقط به دنبال تهیه گزارش و آمارهای مختلف هستند و به حدی از واقعیت این امر دور هستند که حتی نامه های ارسالی یا نمایندگان را به مسئول تعیین شده جهت بومی سازی نیز ارجاع نمی دهند وبرقراری ارتباط با مسئول بومی سازی نیز خود فرآیند پیچیده دیگری دارد و نتیجتا او نیز با توجه به شناخت و درک واقعیت از خط مشی آن کارخانه معظم حتی در حد چند دقیقه نیز پذیرش نمی دهد، یکی از بدترین نوع برخورد همراه با استهزا را اینجانب از مسئول بومی سازی سنگ آهن چادرملو دیده ام، برخوردی سنگین و توهین گونه که حتی به چشم یک مزاحم دیده شدن و بعد از چندین روز پیگیری ارجاع به یک کارشناس سایت که تخصص شیمی دارد و او نیز بسیار بدتر و نامناسبتر از رئیس بخش بومی سازی برخورد می کند.

واقعا زمانی که از مدیران این مرکز که در سایت خود بخشی مجزا جهت نمایش برخی قطعات گذاشته و از بودجه قابل توجهی نیز برای بومی سازی برخوردارند چنین رفتاری مشاهده می شود، از دیگر مراکز صنعتی چه توقعی می توان داشت. بومی سازی در دید این مسئولان چگونه است و مشکل اصلی کجاست؟

 آیا دستورالعملها مشکل دارد، افراد مسئول باور ندارند، ناظران مسئولان استانها و مسئولان کشور درست انجام وظیفه نمی کنند و یا دلایل دیگری دارد که در مقاله بعدی به ادامه توضیحات آن خواهم پرداخت.

امید آنکه بتوانیم در سامانه جامع صنعتی شمستا کمک کار متخصصان، صنعتگران و صاحبان صنایع در کشور باشیم و منبعی برای اطلاعات استخدامی، کاریابی و کار آموزی در بخش صنعت کشور بوده و بتوانیم با نمایشگاه های مجازی و لیستی از متخصصان که در این سامانه حضور دارند، نقش مهمی در پیشرفت صنعت کشور عزیزمان داشته باشیم.

مقالات مرتبط:

آشنایی با نمایشگاه مجازی بومی سازی قطعات

شمستا و بیان معیارها در استخدام مراکز صنعتی

کارآموزی (Internship) و نقش آن در پیشبرد صنعت

نمایشگاه مجازی قطعات ساخت داخل 

شروع مذاکرات سامانه جامع صنعتی شمستا و راه آهن جمهوری اسلامی ایران

شمستا و آغاز مذاکرات با ایران خودرو